Výrobci potravin zdražují, místo vyšších cen zmenšují balení

chocolate-2202123_1280

Růst cen potravin a nealkoholických nápojů byl loni citelný. Zdražení činilo 4,5 procenta. Navzdory ujišťování České národní banky, že nic takového nehrozí, Češi se obávají vysokého růstu inflace. Na to reagují výrobci potravin. „V poslední době zintenzivňují praxi nenápadného zmenšování objemu výrobků, snižování gramáže si ubírání procent alkoholu. Jedná se o praxi takzvané „smrskflace“ (z anglického shrinkflation). Při „smrskflaci“ sice cena potravinového nebo nápojového výrobků zůstává v obchodě stejná, avšak tajně se smrskává právě objem, gramáž nebo kvalita výrobků,“ upozorňuje hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Zákazník si tak za stejnou cenu kupuje méně, takže si pohorší podobně jako při cenové inflaci. Zmenšování balení si ale všímá méně než růstu cen, která by jej od koupě mohla odradit. Až o deset gramů přišly v posledních letech tyčinky Deli nebo Snickers. Tyčinka KitKat Chunky měla původně gramáž 50 gramů, po prvním ztenčování se snížila na 48 gramů a dnes váží jen 40 gramů. Čokolády Figaro, Studentská pečeť, Milka nebo tyčinka Margot ztratily během pár let dvacet gramů. Fenoménem se týká i alkoholických nápojů (snižuje se objem nápoje, nebo dokonce procento alkoholu), chipsů, kakaa, tatarky, dokonce i nepotravinářských výrobků typu kosmetiky nebo mycích prostředků.

Sdílet článek

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Mohlo by Vás zajímat