Levné časy jsou nenávratně pryč. Musíme se s tím nějak poprat

4

Dopravní společnost Swift Transport z Vestce u Chrudimi působí na trhu již osmým rokem a svým klientům nabízí širokou paletu přepravních služeb. Její majitel Ladislav Tomeš v rozhovoru pro Aexport.cz popisuje situaci na trhu a analyzuje negativní dopady války na Ukrajině a zdražení ropy na celé odvětví.

Swift Transport vznikl v roce 2014 a zabývá se hlavně dopravou a spedicí. Na přání zákazníka zajišťuje i řadu dalších služeb, jako je například celní deklarace, skladování a podobně.

  • Jak velký náklad je vaše společnost schopna přepravit a kam všude?

Standardně vozíme náklady od jedné palety až po celovozové přepravy – včetně přeprav podléhajících režimu ADR (Evropská dohoda o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí. Tato dohoda nařizuje dopravcům podmínky, za kterých mohou přepravovat nebezpečný náklad, pozn. redakce). Jsme však schopni zajistit nadrozměrné přepravy včetně povolení a doprovodu. V dnešní době přepravujeme zboží především do zemí Evropské unie a dále pak Švýcarska či Norska.

  • Plánujete expandovat i do dalších zemí, v nichž dosud nepůsobíte?

V současné době něco takového neplánujeme. Nicméně doprava je odvětví, kde se neustále musíte přizpůsobovat. Uvedu příklad. Až skončí konflikt na Ukrajině a dojde k nějaké obnově této země, tak s tím bude samozřejmě spojena poptávka po dopravě do této země. Na to pochopitelně musí dopravci reagovat. Pevně věřím, že to nastane velmi brzy, což samozřejmě neříkám kvůli byznysu, ale kvůli tomu, co se tam děje.

  • Jak zásadně ovlivňuje současnou situaci ve vašem odvětví válka na Ukrajině a vysoké ceny pohonných hmot?

Opravdu zásadně. Válka ovlivňuje cenu ropy, ta dále pak cenu dopravy a ta se samozřejmě přenáší prakticky do všeho. Když Rus napadl Ukrajinu, tak cena nafty vyskočila na 50 korun za litr a my jsme museli samozřejmě okamžitě reagovat. Kontaktoval jsem všechny naše partnery a jednal s nimi o navýšení cen. Musím říci, že v 99 procentech nám vyšli vstříc. Musíme přijmout fakt, že cena nafty se už pod nějakých 40 korun nedostane a doba, kdy se litr prodával za 27 korun, je nenávratně pryč.

  • Kolik vaše společnost zaměstnává lidí?

Jsme malá dopravní společnost. Máme sedm kmenových zaměstnanců plus dlouhodobě vytěžujeme 15 až 20 vozů jiných dopravních společností. Lidem ale nabízíme nadstandardní platové podmínky plus různé benefity, jako například příspěvky penzijního spoření, příspěvek na dopravu, 13. plat a tak dále. Požadujeme hlavně svědomitost, zodpovědnost a chuť pracovat. Ač se to nezdá, spousta uchazečů na trhu práce v dnešní době tyto vlastnosti nemá. Je to dáno hlavně tím, že kvalitních a kvalifikovaných lidí na trhu práce je dlouhodobě velmi málo.

  • Jak silná konkurence v současné době panuje v odvětví logistiky, spedice a dopravy?

Asi neznám obor, kde by byla konkurence malá. V dopravě a spedici tomu není jinak. Myslím si, že v dopravě to je ale zdravá konkurence. Co se týče spedice, tam je situace jiná. Přirovnal bych to k realitním společnostem. Trh je přesycen „malými garážovými spedicemi“, které se neustále přetahují o zákazníky, přeprodávají přepravy od zahraničních spedic, podrážejí ceny přeprav a tak dále. Ve výsledku na to nejvíce doplácejí dopravci. Z těchto důvodů se spedicí zabýváme již jen okrajově, a to pro ty naše zákazníky, kterým nejsme schopni zajišťovat všechny přepravy vlastními vozy.

  • Jak jste se vůbec vy sám dostal k tomuto oboru?

V dopravě se pohybuji celý svůj profesní život. Začínal jsem jako řidič mezinárodní kamionové dopravy. Pracoval jsem i jako dispečer. Takže jsem stále sbíral zkušenosti a jednoho dne jsem se dostal do bodu, kdy jsem se rozhodl založit si vlastní firmu.

  • Jaké máte plány či cíle pro letošní rok?

Rádi bychom rozšířili vozový park, ale trochu nás limitují a trápí dlouhé čekací doby na dodání nových vozů a samozřejmě i výrazné navýšení pořizovacích cen. Ale jak už jsem řekl, doba „levna“ je nenávratně pryč. Musíme se s tím nějak poprat.

Sdílet článek

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Mohlo by Vás zajímat