Důvěra domácích ekonomických subjektů se v dubnu opět zvýšila

Důvěra domácích ekonomických subjektů se v dubnu opět zvýšila a nachází se na nejvyšších hodnotách za poslední rok. Konkrétně souhrnný indikátor důvěry v dubnu oproti březnu vzrostl o 2,8 bodu na hodnotu 97,0. Ve srovnání s loňským dubnem je však hodnota indikátoru níže o 0,5 bodu. Pozitivní je, že letos v dubnu vzrostla důvěra mezi podnikateli a pokračoval prudký růst spotřebitelské důvěry.

V dubnu oproti březnu vzrostla důvěra podnikatelů o 2,6 bodu na hodnotu 95,6 a to především díky průmyslu a vybraným službám. Mírně naopak poklesla důvěra v obchodu a ve stavebnictví. Detailnější pohled na průmysl v dubnu ukázal, že podniky jsou optimističtější ohledně vývoje výrobní činnosti v příštích třech měsících a zároveň jsou o něco méně pesimistické ohledně hodnocení současné celkové poptávky. I přes zlepšení důvěry v průmyslu v březnu a v dubnu však stále platí, že se aktuální důvěra průmyslových podniků nachází pod hodnotami ze 4. čtvrtletí loňského roku. Proti dalšímu udržitelnému zlepšování důvěry v průmyslu bohužel podle mě hovoří slabé indexy podnikatelských nálad (PMI), které mapují kondici výrobního sektoru v eurozóně. A v neposlední řadě proti rychlejšímu oživení průmyslu hovoří i skutečnost, že podniky zdůrazňují nedostatečnou poptávku jako hlavní bariéru růstu produkce. Horší byl v tomto směru naposledy rok 2020, tj. doba pandemie.

Spotřebitelské důvěra v dubnu zatím dále prudce rostla. Oproti březnu o 3,9 bodu na hodnotu 103,8. Důvěra mezi spotřebiteli je aktuálně nejvýše od podzimu 2021 a výrazně výše v meziročním srovnání. Důvod je nasnadě – výrazné zpomalení spotřebitelské inflace a obnovení reálného růstu mezd. Zlepšení spotřebitelské důvěry by se mělo i nadále promítat do oživování spotřeby domácností. Spotřebitelé v dubnu hodnotili lépe jak svoji finanční situaci (retrospektivně oproti předchozím dvanácti měsícům, tak i směrem do budoucna), tak i hospodářskou situaci v následujících dvanácti měsících. Jedinou kaňkou na dubnových číslech je to, že se v dubnu nezvýšila ochota domácností k velkým nákupům v horizontu nadcházejících dvanácti měsíců. Předpokládám však, že růst reálných mezd začne postupně zlepšovat i tento ukazatel.


Autorem textu je analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák 

 

Sdílet článek

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Mohlo by Vás zajímat