Březen byl dalším měsícem v řadě, kdy na maloobchod negativně dopadala protiepidemická vládní opatření. Zároveň však již v březnu zafungoval efekt nízké statistické základny z loňského března, kdy v ČR začala pandemie. Celkově jsou ale březnová čísla podle analytiků spíše zklamáním. Konkrétně v březnu oproti únoru maloobchodní tržby poklesly o 1,6 %, zatímco v meziročním srovnání maloobchod očištěný o kalendářní vlivy vzrostl o 5,0 %, respektive o 6,6 % bez očištění.
„V březnu oproti únoru po sezónním očištění poklesly výrazněji tržby za pohonné hmoty (-7,5 %), což lze zdůvodnit jak výrazným nárůstem cen pohonných hmot, tak i větším tlakem na to, aby se více pracovalo z domova. Pokles zaznamenaly i tržby za potraviny (-0,5 %) i za nepotravinářské zboží (-1,2 %),“ shrnuje analytik Akcenta Miroslav Novák.
V meziročním srovnání již maloobchodní tržby rostly, a to téměř výhradně kvůli nepotravinářskému zboží. I v březnu se spotřebitelská poptávka významně odrážela v internetových obchodech. Prodeje přes internet a pomocí zásilkové služby meziročně vzrostly o 36,2 %. Za 1. čtvrtletí letošního roku prodeje přes internet meziročně vzrostly o 37,7 %. „V dalších měsících lze přeci jen očekávat mírné zpomalení meziroční dynamiky prodejů přes internet, ale rozhodně ne z toho důvodu, že by se spotřebitelé začali od internetových prodejců odklánět, nýbrž kvůli vysoké srovnávací základně z loňského roku,“ podotýká Novák.
Silný meziroční růst vykázaly v březnu i další segmenty maloobchodu. Více než dvouciferný růst tržeb se týkal prodejen výrobků pro domácnost, obchodníků s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci a prodejců počítačů. Je však důležité zmínit, že meziroční růst tržeb je v tomto případě výrazně zkreslen velmi nízkou základnou z loňského března a tržby v těchto segmentech zůstávají hluboko pod tržbami z roku 2019. V březnu pokračoval hluboký pokles tržeb prodejců oděvů a obuvi, kde nákupy výrazněji přesunuly na internet.
„V dalších měsících již lze očekávat zlepšování situace v maloobchodu, a to především od května, na který připadá významnější rozvolnění restriktivních opatření. Pro oživení maloobchodních tržeb ve 2. čtvrtletí hovoří i růst spotřebitelské důvěry a v průměru silný nárůst úspor domácností od začátku pandemie. V souhrnu za celý letošní rok lze očekávat růst maloobchodních tržeb mezi 5-6 %,“ odhaduje Novák.