Výsledky maloobchodu: nákupní horečka na rozdíl od pandemie nepropuká

partnership-526413_1280

Nové výsledky maloobchodu potvrdily, že se žádný přehnaný boom spotřebitelské poptávky v ČR zatím nekoná. Podle dat statistického úřadu, které jsou očištěné o sezónní a kalendářní vlivy, se tržby maloobchodu v září meziměsíčně snížily o 0,3 %, meziročně jsou vyšší o 4,5 %. Po započtení motoristického segmentu trpícího omezenou nabídkou dostupných vozů jsou výsledky celého maloobchodu ještě slabší, a sice oproti loňskému září je maloobchod v plusu jen o 1,5 % a přibližuje se tak předcovidovému roku 2019.

Zatímco celý maloobchod v posledním měsíci poklesl, velmi dobře si dál vedou internetové obchody. Jejich reálné tržby jsou aktuálně o 22 % výše než loni v září a o téměř 62 % nad úrovní roku 2019. „Z toho jasně vyplývá, že ani rozvolnění a s ním spojené otevření kamenných obchodů jejich oblibu nijak nesnížilo,“ podotýká ekonom ČSOB Petr Dufek. Solidně v září rostly tržby za prodeje počítačů, za výrobky pro domácnost či kosmetiku.

S určitými obavami se lze podle analytiků dívat směrem do 4. čtvrtletí letošního roku. „V říjnu došlo k poklesu spotřebitelské důvěry, kde je stále ožehavějším problémem růst spotřebitelské inflace a zvyšuje se i pesimismus ohledně budoucího hospodářského vývoje. Za vše mluví informace z ČSÚ, že počet respondentů obávajících se dalšího růstu cen byl v říjnu nejvyšší v historii zjišťování,“ říká analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák. „Prudké zrychlení spotřebitelské inflace a zároveň rychle zdražující energie si mohou vybrat negativní daň v podobě utlumenějšího oživení spotřeby domácností ve 4. čtvrtletí letošního roku, což se v kombinaci se slabým výkonem průmyslu propíše do výrazného zpomalení domácí ekonomiky,“ dodává.

Sdílet článek

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Mohlo by Vás zajímat