I když mobilitě budoucnosti zatím vládne elektřina, ve hře je stále i vodík. S vodíkovými technologiemi pro oblast dopravy také do budoucna počítá český Národní akční plán čisté mobility. „Predikce na rok 2030 je 40 až 50 tisíc osobních automobilů a 870 autobusů. Jsou to ambiciózní plány, ale směřujme k těmto cílům,“ uvedl na debatě pořádané Institutem pro veřejnou diskusi (IVD) Eduard Muřický, náměstek ministra průmyslu a obchodu. Počet vodíkových plnicích stanic by tou dobou mělo být zhruba osmdesát, v současné době je ve výstavbě sedm z nich.
Počítá se s tím, že mýtné bude pro vodíková auta nulové, stejně jako silniční daň. Ministerstvo průmyslu počítá s podporou vozidel s alternativním pohonem pro podnikatele, stejně jako s podporou výstavby veřejných dobíjecí a plnicí infrastruktury spojené s vodíkem.
Podle náměstka ministra dopravy Luďka Sosny je zajímavým místem pro rozvoj vodíkových technologií autobusová doprava. „Zajímavý potenciál je i v nákladní dopravě, stejně jako v železniční dopravě, jak se to už ukazuje v Německu,“ zmínil Sosna.
Ministerstvo životního prostředí podporuje čistou mobilitu nejen kvůli CO2, ale i dalším karcinogenním znečišťujícím látkám. Ve velkých městech silniční doprava totiž tvoří až 60 % produkce oxidů dusíku. Vodíkové projekty budou podporovány mimo jiné z Fondu spravedlivé transformace, který se týká Karlovarského, Ústeckého a Moravskoslezského kraje, přičemž některé projekty jsou již připravené. Národní plán obnovy umožní podporu při nákupu vozidel městské hromadné dopravy. „A Modernizační fond, obsahující peníze z emisních povolenek, bude možné využívat až do roku 2030 také na podpora podnikatelského sektoru, včetně Prahy, a to na podporou nákupu vozidel na alternativní pohon,“ dodal Jaroslav Kepka.