Vánoční dárky Češi nakupují i řeší online násobně více než loni

NM_vanocni nakupovani_ilustracni fotka

Nákupy vánočních dárků se letos do značné míry odehrávají ve světě internetu, úměrně tomu téma rezonuje i na sociálních médiích. Za poslední tři měsíce se vánočního nakupování týkalo skoro 120 tisíc zmínek na českých sítích Facebooku, Twitteru, Instagramu a v diskusích pod články v médiích a na on-line fórech (v časovém období 5.10. až 5.12.2020). To je třikrát více příspěvků oproti předchozímu roku. Plyne to z obsahové analýzy společnosti Newton Media. Rozsah diskusí na toto téma koreluje s aktuálními vládními nařízeními. Prvotní nárůst debat vyvolal zákaz maloobchodního prodeje od 22. října, značně větší odezvu mělo mezi uživateli opětovné otevření prodejen 3. prosince.

Reakce na uzavření prodejen nebyly – možná překvapivě – tak negativního charakteru, jak by se mohlo předpokládat. Řada uživatelů potvrzovala, že bude letos nakupovat dárky výhradně online. Téma e-commerce nebo-li online nakupování letos v diskusích narostlo oproti loňskému roku o 28 %. „Zde je zřetelný vliv pandemie kovidu, protože 27 % všech zmínek týkajících se e-commerce a publikovaných v období od poloviny srpna do půlky listopadu obsahovalo výslovnou či kontextovou souvislost s epidemickou situací,“ upřesňuje Kristýna Jiroutová, analytička sociálních médií z Newton Media, podle které se pouhých 9 % zmínek týkalo přímo Vánoc nebo nakupování vánočních dárků.

Oblast e-commerce v ČR zaznamenala oproti roku 2019 meziroční nárůst prodejů zboží o více než 25 %, zatímco původní odhady byly cca 15 %. Většinu dárků letos objedná na síti více než polovina uživatelů internetu, úplně všechny pak 11,3 %.


Náhledové foto: NEWTON Media

 

Sdílet článek

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Mohlo by Vás zajímat