Růst maloobchodních tržeb v srpnu zrychlil meziročně z červencových 2,2 % na 3,5 %, meziměsíčně vzrostly tržby o 0,6 %. Mediánový odhad trhu, stejně jako naše prognóza, předpokládaly, že maloobchod bez aut vzroste o 3,1 %. Tempo růstu tržeb v červenci meziročně dosáhlo 2,2 % (po revizi, původní odhad 2,5 %).
Inflace klesá, ze srpnové hodnoty 2,5 % se zářijová inflace ve výši 2,3 % ještě více přiblížila cíli ČNB. V srpnu se indikátor důvěry spotřebitelů snížil o 5,1 bodu na 99,9 bodu. Spotřebitelé v srpnu opatrněji hodnotili hospodářskou situaci a ve srovnání s předchozími dvanácti měsíci posoudili svou současnou finanční situaci hůře. Indikátor důvěry podnikatelů vzrostl o 2,7 bodu na 101,5 bodu. Důvěru podnikatelů táhl vzhůru zejména sektor služeb. Očekáváme, že se maloobchodní tržby za celý rok 2025 zvýší meziročně o více než 4 %.
Maloobchodu by se mohlo dařit i lépe, nicméně míra úspor zůstává historicky nadprůměrná a domácnosti si tvoří finanční polštář na horší časy. Podle čtvrtletních sektorových účtů ve 2Q vzrostla reálná spotřeba na obyvatele mezičtvrtletně o 0,8 %, míra úspor se zvýšila o 0,6 p.b.
Meziměsíčně se tržby reálně zvýšily o 0,6 %. Za nepotravinářské zboží vzrostly o 0,7 % a za potraviny o 0,1 %. Tržby za pohonné hmoty stouply o 1,6 %, tržby za prodej a opravu motorových vozidel se zvýšily o 0,2 %. Meziměsíční nárůst tržeb je tažen nepotravinářskými výdaji. V srpnu se rodiče dětí připravují na školu, což bývá spojeno s většími nákupy spotřebního zboží. Zároveň nastává období letních výprodejů a doprodejů produktů a nová podzimní sezóna se hlásí o slovo.
Srpnová data maloobchodu ukazují, že tržby meziročně vzrostly o 3,5 %, přičemž tržby za prodej a opravy motorových vozidel se zvýšily o 8,1 %. Tržby za oděvy a obuv, které bývají v tomto období zvýšené z důvodu návratu dětí do škol, meziročně vzrostly o 6,3 %. Výrazný nárůst můžeme připsat také tomu, že v loňském roce tržby v tomto segmentu rostly výrazněji až v září.
Meziročně nejvíce rostly tržby za pohonné hmoty (+10,9 %) a nepotravinářské zboží (+4,1 %). Prodej za potraviny poklesl o 0,1 %, snížil se také prodej počítačových a komunikačních zařízení (-9,7 %) a výrobků pro domácnost (-2,4 %). Tradičně si velmi dobře vedl prodej s kosmetickými a toaletními výrobky (+12,1 %). Rostly tržby s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (+7,7 %) a s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (+3,6 %). Internetovým a zásilkovým obchodům se zvýšily tržby o 8,8 %.
Autorkou textu je Tereza Krček, analytička Raiffeisenbank
