V Česku ženy vlastní téměř 16 % firem

_1495f46d-9d65-48fe-81ca-8e813dafaa67

V podnikání mají muži stále výrazně vyšší vliv než ženy. Ačkoliv počet žen – majitelek firem dlouhodobě, ale velmi pozvolna, roste, podíl jimi ovládaných společností v rámci podnikatelské základny se blíží k 16ti procentům. Společnosti, jejichž majoritním vlastníkem je muž, zpravidla vykazují vyšší tržby ve srovnání se subjekty, které kontrolují ženy.

Ženy častěji podnikají v oblasti zdravotnictví nebo vzdělávání, zatímco doménou mužů je stavebnictví, doprava a IT. Genderovou analýzu vlastníků tuzemských firem dnes zveřejnila poradenská společnost Dun & Bradstreet.

V ČR je aktuálně registrováno 575 165 společností s ručením omezeným a akciových společností. U 16 procent z nich je majoritním vlastníkem žena, 57 procent ovládá muž a ve 27 procentech právnická osoba většinového majitele nemá nebo je v rukou jiné právnické osoby.

„Podíl firem, které vlastní žena je v ČR stále velmi nízký, nicméně se kontinuálně pomalým tempem zvyšuje. Ke konci roku 2022 ženy kontrolovaly 85 906 firem a aktuálně to je 91 133,“ říká obchodní ředitelka Dun & Bradstreet Kateřina Klosová s tím, že v sousedním Slovensku ženy kontrolují 18 procent firem.

Majoritní vlastníci českých firem – genderové rozdělení

s.r.o.

a.s.

celkem

podíl na celku

ženy

89 055

2 078

91 133

15,84 %

muži

315 558

12 872

328 430

57,10 %

ostatní*

143 344

12 258

155 602

27,05 %

celkem

547 957

27 208

575 165

100,00 %

*subjekt je zpravidla majoritně vlastněn právnickou osobou nebo nemá majoritního vlastníka (např. 50 % muž a 50 % žena)

Zdroj: Dun & Bradstreet

Největší, zhruba pětinové zastoupení žen, jako majoritních majitelek českých firem, je u subjektů s ročními tržbami do pěti milionů korun. Od hranice tržeb pět milionů korun zastoupení ženských firem prudce klesá. Naopak v případě mužských společností, v rámci populace tuzemských firem, víc než polovinu z nich ovládají muži až do ročních tržeb 200 milionů korun. Společnosti, které vykazují vyšší tržby jsou nejčastěji v rukou jiné právnické osoby.

„Obecně však platí, čím jsou tržby společnost vyšší, tím je v rámci podnikatelské základny nižší podíl „ženských“ firem,“ doplnila Kateřina Klosová z Dun & Bradstreet s tím, že u firem s tržbami přesahujícími jednu miliardu korun je jejich podíl na hranici jednoho procenta.

„Obdobný trend, avšak posunutý do vyšších hodnot, lze sledovat v případě subjektů, ve kterých je majoritní vlastník muž. Zastoupení „mužských“ firem na podnikatelské základně roste až do objemu tržeb 30 milionů korun, s dalším zvyšováním tržeb jejich podíl klesá ve prospěch společností, jejichž majoritním vlastníkem je zpravidla jiná právnická osoba,“ dodala Kateřina Klosová.

Ženy se nejčastěji soustředí na podnikání v oblasti zdravotní péče, vzdělávání a služeb. „I přes to, že mají v těchto oblastech podnikání ženy, ve srovnání se zbytkem oborů činnosti, silné zastoupení, v žádném segmentu nevlastní nadpoloviční počet společností,“ hodnotí výsledky Kateřina Klosová z Dun & Bradstreet.

Naopak stavebnictví, informační a komunikační činnosti či doprava a skladování jsou sektory, kde jednoznačně převažují subjekty s mužskými vlastníky.

Sdílet článek

Mohlo by Vás zajímat