V podnikání mají muži stále výrazně vyšší vliv než ženy. Ačkoliv počet žen – majitelek firem dlouhodobě, ale velmi pozvolna, roste, podíl jimi ovládaných společností v rámci podnikatelské základny se blíží k 16ti procentům. Společnosti, jejichž majoritním vlastníkem je muž, zpravidla vykazují vyšší tržby ve srovnání se subjekty, které kontrolují ženy.
Ženy častěji podnikají v oblasti zdravotnictví nebo vzdělávání, zatímco doménou mužů je stavebnictví, doprava a IT. Genderovou analýzu vlastníků tuzemských firem dnes zveřejnila poradenská společnost Dun & Bradstreet.
V ČR je aktuálně registrováno 575 165 společností s ručením omezeným a akciových společností. U 16 procent z nich je majoritním vlastníkem žena, 57 procent ovládá muž a ve 27 procentech právnická osoba většinového majitele nemá nebo je v rukou jiné právnické osoby.
„Podíl firem, které vlastní žena je v ČR stále velmi nízký, nicméně se kontinuálně pomalým tempem zvyšuje. Ke konci roku 2022 ženy kontrolovaly 85 906 firem a aktuálně to je 91 133,“ říká obchodní ředitelka Dun & Bradstreet Kateřina Klosová s tím, že v sousedním Slovensku ženy kontrolují 18 procent firem.
Majoritní vlastníci českých firem – genderové rozdělení
|
s.r.o. |
a.s. |
celkem |
podíl na celku |
ženy |
89 055 |
2 078 |
91 133 |
15,84 % |
muži |
315 558 |
12 872 |
328 430 |
57,10 % |
ostatní* |
143 344 |
12 258 |
155 602 |
27,05 % |
celkem |
547 957 |
27 208 |
575 165 |
100,00 % |
*subjekt je zpravidla majoritně vlastněn právnickou osobou nebo nemá majoritního vlastníka (např. 50 % muž a 50 % žena)
Zdroj: Dun & Bradstreet
Největší, zhruba pětinové zastoupení žen, jako majoritních majitelek českých firem, je u subjektů s ročními tržbami do pěti milionů korun. Od hranice tržeb pět milionů korun zastoupení ženských firem prudce klesá. Naopak v případě mužských společností, v rámci populace tuzemských firem, víc než polovinu z nich ovládají muži až do ročních tržeb 200 milionů korun. Společnosti, které vykazují vyšší tržby jsou nejčastěji v rukou jiné právnické osoby.
„Obecně však platí, čím jsou tržby společnost vyšší, tím je v rámci podnikatelské základny nižší podíl „ženských“ firem,“ doplnila Kateřina Klosová z Dun & Bradstreet s tím, že u firem s tržbami přesahujícími jednu miliardu korun je jejich podíl na hranici jednoho procenta.
„Obdobný trend, avšak posunutý do vyšších hodnot, lze sledovat v případě subjektů, ve kterých je majoritní vlastník muž. Zastoupení „mužských“ firem na podnikatelské základně roste až do objemu tržeb 30 milionů korun, s dalším zvyšováním tržeb jejich podíl klesá ve prospěch společností, jejichž majoritním vlastníkem je zpravidla jiná právnická osoba,“ dodala Kateřina Klosová.
Ženy se nejčastěji soustředí na podnikání v oblasti zdravotní péče, vzdělávání a služeb. „I přes to, že mají v těchto oblastech podnikání ženy, ve srovnání se zbytkem oborů činnosti, silné zastoupení, v žádném segmentu nevlastní nadpoloviční počet společností,“ hodnotí výsledky Kateřina Klosová z Dun & Bradstreet.
Naopak stavebnictví, informační a komunikační činnosti či doprava a skladování jsou sektory, kde jednoznačně převažují subjekty s mužskými vlastníky.