Úspěch je v umění se přizpůsobit, říká šéf vrchlabského závodu Škoda Auto

Škoda Auto a.s., závod Vrchlabí

Váží 72 kilogramů a skládá se z 308 komponent. Řeč je o automatické převodovce DQ200, která se ve vrchlabském závodě Škoda Auto montuje již deset let. Jeho vedoucí manažer Ivan Slimák se ve vzpomínkách vrací o dekádu nazpět a bilancuje všechny tehdejší změny. Zároveň popisuje, jak jím vedený závod čelil covidu-19 a jak reaguje na současnou válku na Ukrajině.

V říjnu 2012 – bylo tomu tedy právě deset let se ve vrchlabském závodě ŠKODA AUTO začaly montovat automatické převodovky DQ200. Jak s odstupem času vzpomínáte na tu dobu?

Na samotné spuštění výroby vzpomínám velmi rád, protože pro nás všechny znamenalo ohromnou úlevu po náročné transformaci závodu a začátek zcela nové éry, jejíž přínosy pro podnik i jeho zaměstnance jsou zřejmé dodnes. Málokdo tehdy věřil, jaký potenciál tato změna skýtá. Že se naše produkce bude rozvíjet do současné kapacity, že budeme i po deseti letech patřit mezi nejmodernější závody nejen v rámci koncernu, ale celého průmyslového odvětví, a to jak použitými technologiemi, tak dosažením výroby s neutrální bilancí emisí uhlíku. A že s našimi úspěchy se bude rozvíjet i celý region Vrchlabska v mnoha oblastech, od infrastruktury přes sociální a zdravotní služby až po vzdělání, kulturu či ochranu životního prostředí.

Vedoucí manažer vrchlabského závodu Škoda Auto Ivan Slimák.

Ale stejně tak nezapomínám na to, jak se spuštěním výroby převodovek uzavřelo nesmírně složité a pro mnoho zaměstnanců těžké období. Proměna závodu představovala komplexní úkol a spousta z nás si sáhla na dno. Ale taková situace také dokáže kolektiv stmelit, naplno se prověří, jak moc se na sebe můžeme spolehnout. A proto věřím, že i z těch leckdy komplikovaných momentů si můžete do dalšího života přenést leccos pozitivního, jako vytrvalost, cílevědomost, kreativní myšlení nebo týmového ducha. Jsem přesvědčen, že i díky tomu jsme po transformaci neusnuli na vavřínech a náš závod a tím i sami sebe posouváme vpřed doslova každým dnem.

Start výroby převodovek znamenal pro vrchlabský podnik zásadní změnu v jeho letité historii, protože v době předtím se zde vyráběla auta. Jak jste tuto změnu vnímal vy a vaši kolegové?

Ta otázka je znovu aktuální Podobnou proměnou prochází celé automobilové odvětví a s ním přirozeně i automobilka ŠKODA AUTO, která má ambici stát se do konce desetiletí pátou nejprodávanější značkou v Evropě a dále růst na asijských trzích. Mnohem více se investuje do elektromobility a digitalizace a všeho, co s tím souvisí, tedy například do školení a rozvoje zaměstnanců. Mnoho lidí se na tyto změny dívá s nedůvěrou nebo obavami, často i proto, že o nich nemají dostatek informací nebo prostě nemají rádi změny, protože se jim nyní daří dobře.

Ale je správné se ptát, jestli se nám bez změny bude dařit stejně i za rok nebo za pět let, ale to je pro leckoho těžko představitelné. A před deseti – nebo přesněji dvanácti – lety, tedy když jsme oznámili přechod od výroby aut k převodovkám, to u nás nebylo jiné. Představte si ty zkušené a nadšené techniky, kteří byli pyšní, že vyrábějí oblíbená česká auta, a najednou se mají učit, jak se dělá převodovka, a ještě k tomu automatická, tehdy populární spíše na západních trzích než u nás.

Pro mnohé to bylo těžké, nerozuměli tomu, bránili se, nevěřili, že to bude užitečné. Jenže bez té změny bychom také mohli provoz uzavřít, zatímco tím, že jsme se přizpůsobili a správně reagovali na budoucí vývoj trhu, jsme zabezpečili závod i pracovní místa. Námi vyráběná sedmistupňová automatická převodovka s přímým řazením je stále populárnější, dodáváme ji nejen do vozů ŠKODA, ale z větší části do ostatních koncernových modelů a vyvážíme do celého světa. U některých modelů je dnes žádanější než manuální převodovka.

Co všechno tato změna výroby obnášela, a to jak po stránce investiční, výrobní, tak i personální?

Po technické a výrobní stránce jsme museli činit ohromný skok v přesnosti výroby, který rád ilustruji někdejší přesností v řádech milimetrů, nanejvýš desetin milimetru, k naší dnešní přesnosti, kterou měříme v mikrometrech. Co jsme pro to museli udělat? Stručně řečeno v první řadě velmi přesné přípravy a do posledního detailu propočítat investice a výnosy. Protože to nebylo tak, že by přišel bohatý koncern a řekl nám, uděláte to tak a tak, máte na to tolik peněz.

O výrobu převodovek jsme se ucházeli spolu s dalšími závody. Museli jsme přesvědčit, že umíme být přesní, spolehliví a cenově přízniví, a v neposlední řadě musela být kvalita ve výrobě na světové úrovni. Ukázalo se, že námi navržený projekt je nejlepší, přínosný pro místní závod, automobilku ŠKODA AUTO i koncern, a tak jsme mohli přistoupit k realizaci.

A to byl pochopitelně další tvrdý oříšek: jak vše správně vysvětlit lidem, jak zorganizovat přechodné období, jak ho co nejvíce urychlit. Ale opět se nám vše podařilo, dokonce lépe, než si mnozí mysleli, a za rychlou a efektivní transformaci jsme myslím zaslouženě získali v roce 2015 prestižní ocenění Továrna roku.

Kolik kusů převodovek DQ200 již váš podnik vyrobil? Jaká je denní výrobní produkce a kam až je možné ji zvýšit?

Letos v únoru jsme oslavili výrobu již čtyřmilionté převodovky DQ200 a naše denní kapacita vzrostla z původních 1000 kusů na více než 2300 převodovek denně, a protože poptávka je vysoká, snažíme se i tuto hranici překonávat. Zvyšování produkce je naším dlouhodobým cílem, ale nesmí být v rozporu s prvotřídní kvalitou, na které si zakládáme a jež je u tak precizních výrobků, jako je automatická převodovka, naprosto zásadní.

Kde všude, respektive do kterých modelů aut se převodovka vyrobená ve Vrchlabí montuje?

Jak jsem řekl, necelá polovina se montuje do vozů modelových řad značky ŠKODA. Ostatní převodovky se používají ve vozech dalších koncernových značek, od nejmenších modelů až po SUV či vozy střední i vyšší střední třídy. Převodovky z Vrchlabí směřují do výrobních závodů koncernu Volkswagen po Evropě, včetně Wolfsburgu, Ingolstadtu či španělského Martorellu, ale také do Indie nebo Jihoafrické republiky.

Můžete například prozradit, kolik kilogramů jedna převodovka váží či z kolika dílů je sestavena?

To není žádné tajemství, naopak, je to do určité míry chlouba této převodovky, protože její výhodou je nízká hmotnost, kompaktní zástavbové rozměry a vysoká efektivita. Převodovka se dodává do řady modelů, a proto existuje ve více než 100 variantách (včetně variant pro servisní síť), ale obecně lze říci, že její hmotnost činí pouze 72 kilogramů. Celkem se skládá z 308 komponent. I díky tomu vozy s tímto sedmistupňovým ústrojím nabízejí nejen rychlé řazení – ve sportovním režimu dokáže naše převodovka přeřadit za 7 milisekund, což je na úrovni nejlepších závodních jezdců –, ale hlavně uživatele překvapuje i dosahovaná nízká spotřeba paliva.

Ekonomiku České republiky, ale i hospodářství po světě v posledních letech zasáhly velice nepříjemné události či okolnosti. Začněme u covidu-19. Jak se váš podnik v minulých letech popasoval s pandemií tohoto viru?

Myslím si, že jsme situaci zvládli dobře i během pandemie, protože dlouhodobě je naší prioritou zdraví zaměstnanců, a i v této nečekané situaci se ukázalo, že máme v tomto směru skvělé zázemí a odborníky. Ihned po vypuknutí nemoci vedení automobilky a závodů ve spolupráci s našimi podnikovými zdravotníky a Odbory KOVO přijalo přibližně sto přísných hygienických opatření, jak omezit šíření nákazy a zajistit výrobu, což se ukázalo jako velmi přínosné. Nicméně covid dopadl na celý globalizovaný svět, a tak podobně jako jiné podniky v průmyslovém odvětví se s dopady covidu potýkáme do určité míry dodnes kvůli kolísavým dodávkám v dodavatelském řetězci. Vyžaduje to ještě operativněji reagovat a správně dimenzovat zejména logistiku, což se nám i díky moderním technologiím do značné míry daří.

Jak moc ovlivňují vaši výrobu vysoké ceny energií a materiálů? Jak máte vyřešeny dodávky pro příští rok?

Vysoké ceny energií a vstupů mají na náš chod dvojí vliv – jednak přirozeně zdražují výrobu, jednak se dotýkají poptávky. Jako závod zaměřený na efektivitu je pro nás obojí zásadní komplikací, na druhé straně jsme i díky přechodu na uhlíkovou neutralitu dokázali razantně snížit spotřebu energií. A tak i když situace není jednoduchá, troufám si říci, že jsme na ni ve srovnání s jinými podniky lépe připraveni.

Situaci v Evropě a prodej aut ovlivňuje i válka na Ukrajině. Jak moc se tento konflikt projevil zde ve Vrchlabí?

Válka na Ukrajině nás všechny mimořádně zasáhla, a to pochopitelně v první řadě z hlediska utrpení tamních lidí. V závodech společnosti ŠKODA AUTO také dlouhodobě pracuje řada zaměstnanců původem z Ukrajiny, kteří se v České republice usadili a mají zde své rodiny, proto vnímáme konflikt o to citlivěji a snažíme se také výrazně angažovat v pomoci. Automobilka ŠKODA AUTO má ovšem na Ukrajině i v Rusku výrobní zázemí a dodavatele. Montáž vozů na Ukrajině byla zčásti obnovena, v Rusku je však výroba zastavena a také se sem nevyvážejí žádné vozy, což má vliv i na závod Vrchlabí, protože jsme do obou ruských závodů dodávali naše převodovky.

Ruský trh byl přitom v roce 2021 druhým největším trhem značky ŠKODA. Je ale pochopitelné, že za situace, kdy na Ukrajině umírají zcela zbytečně lidé kvůli válce, jdou takové počty stranou a mnohem více se zaměřujeme na pomoc, zejména rodinám s dětmi. Vedle desítek milionů korun, které automobilka vydala na přímou finanční a materiální pomoc, pokračujeme ve spolupráci s našimi lokálními partnery z veřejné správy a neziskového sektoru také v podpoře soudržnosti regionu v celé řadě oblastí, jakými jsou především podpora výuky českého jazyka, adaptace ukrajinských dětí v místních školách a rozšíření nabídky volnočasových aktivit. Zcela konkrétním příkladem je také vydání dvojjazyčné knihy Pohádky pro děti z Ukrajiny, kterou i díky Nadačnímu fondu ŠKODA AUTO na začátku letošního školního roku předaly vrchlabské děti svým novým ukrajinským spolužákům. Knížka jim pomůže, aby se snáze naučily česky a mohly se lépe zapojit do výuky i společného trávení volného času.

Jaký je výhled do budoucna a před jakými výzvami vy i vaši zaměstnanci stojí v následujících měsících?

Vedení automobilky ŠKODA AUTO během září odhalilo v souvislosti s novou identitou, modernizovaným logem značky a novým plně elektrickým SUV i některé plány do budoucna. Do roku 2030 chceme ve všech třech českých závodech vyrábět elektrokomponenty nebo elektromobily. Díky naší flexibilitě, moderním výrobním technologiím a dobře vybudovanému zázemí jsme již nyní velmi dobře připraveni na další rozvoj celé firmy a v mnoha ohledech jsme příkladem pro další výrobní závody. Ostatně, jestli dovolíte, využiji této příležitosti, abych pozval všechny zájemce včetně dětí a studentů k návštěvě našeho závodu: po covidové pauze jsme znovu obnovili oblíbené bezplatné exkurze, tak se přijďte sami přesvědčit, jak to u nás chodí a co je nového.

Sdílet článek

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Mohlo by Vás zajímat