U nás jako by pandemie vůbec nebyla, říká šéf brašnářského e-shopu Alois Žemlička

240544178_591312995237311_1449138756577870257_n

Dlouhá léta působil v bankovním sektoru, kde pracoval na vyšších manažerských postech hned v několika významných finančních institucích. Po padesátce, kdy většina ostatních již pomýšlí na důchod, se však Alois Žemlička rozhodl svoji profesní kariéru otočit zcela naruby. Založil e-shop Raido.cz a začal prodávat kvalitní brašnářské produkty z kůže a korku, jejichž výroba splňuje kritéria BIO a VEGAN kvality. S redakcí Aexport.cz se pak podělil mimo jiné o to, jak tyto doplňky vlastně vznikají a jaké dopady měla, respektive má na jeho nový internetový obchod současná koronavirová krize.

Proč se váš e-shop zaměřuje právě na tento druh výrobků? Proč právě tašky a batohy z kůže a korku a v BIO a VEGAN kvalitě?

Mě osobně tato oblast velice zajímá. Spolupracujeme s italskou firmou Tuscany Leather, která vyrábí věci z kůže, k jejímuž zpracování se používají výhradně přírodní taniny. Jinými slovy, celý proces vyčiňování se obejde zcela bez umělých chemikálií. A to je pro mě podstatné.

Co se týče zboží z korku, v minulosti jsme navázali spolupráci s výrobcem Corkor, což je portugalská manufaktura s opravdu dlouhou tradicí, která má vlastní alej s korkovými stromy. Tyto stromy jsou staré několik desítek let a odebraný korek přirozeně po čase doroste zpět. Obecně vzato tedy prodáváme zboží, které je šetrné vůči životnímu prostředí a hlavně udržitelné.

Proč jste si vybrali zboží právě od těchto partnerů? Čím se od konkurence liší? Nebo je snad tento tržní segment natolik specifický, že si provozovatelé e-shopů nemohou příliš vybírat, čí zboží budou prodávat?

V případě dodavatelů na výběr určitě je. Nevýhodou našeho segmentu je, že ačkoliv zákazníci na produkty typu BIO a VEGAN slyší, tak právě proto, že jsou vyrobeny touto udržitelnou cestou, jsou zároveň i dražší. To platí pro všechny výrobce bez výjimky. Řečeno jinak, jedinou věcí, kterou musíte řešit, je kvalita oněch produktů, přičemž já věřím, že naši dodavatelé se v tomto ohledu řadí k těm nejlepším vůbec.

Jak se na Vašem byznysu projevila současná pandemie? Obecně vzato se říká, že majitelé e-shopů, respektive celý e-commerce sektor zažíval nebo možná ještě zažívá díky covidu žně. Můžete to potvrdit?

U nás to tak není. Od chvíle, co jsme vznikli, postupně rosteme, z pohledu tržeb je to zhruba o 30 až 50 procent ročně. Ale díky pandemii jsme si nijak výrazně nepolepšili. Je to tím, že naše zboží je zbytné. Lidé na začátku pandemie šetřili, takže když přišlo na to, jestli si mají od nás koupit koženou tašku za čtyři pět tisíc, dali ty peníze spíše na jiné účely. Pandemie samozřejmě sektoru e-commerce jako takovému velmi pomohla, což je bezpochyby do budoucna velké plus. V našem případě ale můžeme říct, že jsme ji, čistě z pohledu tržeb, vlastně ani nezaznamenali.

Váš e-shop nabízí vše od peněženek přes šperkovnice až po kabelky, cestovní tašky a batohy. O které zboží je ze strany zákazníků největší zájem?

Největší zájem evidujeme o dámské kabelky a tašky. To proto, že u nás v 80 procentech případů nakupují ženy. Když už u nás nakupují muži (jelikož ženy si často objednávají zboží i pro pány, aby jim pak mohli dát co něco k Vánocům, narozeninám a podobně), pak musím říct, že frčí zejména kožené brašny. Děje se tak díky klientům z řad lékařů či zubařů.

Nakupují od vás pouze jednotlivci, nebo máte nějaké významné odběratele i z řad firem a jiných podniků, například výrobních?

My se zaměřujeme jak na B2C (business to customer), tak zároveň i na B2B (business to business). Samozřejmě, B2C je pro nás v tuto chvíli důležitější, protože přestavuje zhruba 80 procent našeho obratu. Musíme tedy správně cílovat marketing, aby se naše zboží dostalo k těm správným lidem, kterým záleží na stejných hodnotách jako nám. K tomu používáme osvědčené nástroje typu Facebook, Instagram, Google Ads, Heuréka a podobně.

Ukázka z produkce.

Nedávno jsme každopádně měli zakázku v sektoru B2B, kde si jeden náš klient objednal 162 korkových opasků s logem, což pro nás byl velice zajímavý, leč jednorázový obchod.

Popište mi vašeho typického zákazníka. Který typ lidí si zboží na Raido.cz nejčastěji kupuje?

Jak již bylo řečeno, naše ceny nejsou nejnižší. V případě opasků, peněženek, kabelek i tašek začínáme na více než tisícovce a končíme na deseti tisících. Našim ideálním klientem proto je manažer ze střední vrstvy, který se zajímá o produkty BIO a VEGAN, který stojí o kvalitu a o zboží, jež mu vydrží mnoho let. To není obyčejná fráze, ale fakt. Musím totiž zdůraznit, že za celé ty tři roky, co náš obchod provozujeme, jsme neměli jedinou reklamaci z důvodu toho, že by s výrobkem bylo, čistě z pohledu kvality, něco špatně, že by se poničil a tak podobně.

Nepohrával jste si někdy s myšlenkou, že byste i vy sám začal nějaké takové zboží vyrábět? Nebo jste měl od začátku jasno v tom, že jej chcete hlavně prodávat?

Pětadvacet let jsem dělal manažera banky. A protože jsem toho ve svých třiapadesáti měl už plné zuby, řekl jsem si, že je načase začít dělat něco úplně nového. A tak mě napadlo udělat si e-shop. To mě v současné chvíli velice naplňuje, a proto žádná výroba ani nic podobného aktuálně v úvahu nepřipadá. Byla by to záležitost na dalších deset, a to nyní rozhodně podstupovat nechci. Takto jsem maximálně spokojený.

Kvůli svým obchodně-zahraničním aktivitám jste si jako partnera pro devizové služby vybrali společnost Akcenta CZ. Jaké typy obchodů si s ní sjednáváte? Jde pouze o takzvané spotové operace, nebo třeba využíváte i nástroje pro budoucí zajištění měnového kurzu typu forwardů, opcí a tak podobně?

Zatím se jedná výhradně o spotové operace. Nedávno jsme se bavili i o možnosti toho, že bychom v budoucnu zkusili nějaké spekulace. To mě docela láká, ale nic konkrétního zatím v plánu ještě nemám.

Sdílet článek

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Mohlo by Vás zajímat