Turistů bylo loni meziročně o 71 % víc, stále ale méně než před covidem

Nejvíce po Česku cestovali sami Češi. Tuzemských turistů v hromadných ubytovacích zařízení (HUZ) bylo vloni 12,1 milionů (62,2 %), hostů ze zahraničí přijelo 7,3 milionů (37,8 %). Celkem podle analýzy Institutu turismu agentury CzechTourism Česko v roce 2022 navštívilo cca 19,5 milionů lidí z celého světa. Nejvíce bylo Němců, Slováků a Poláků.

Za turisty ze sousedních států – z Německa jich loni bylo 1,8 milionů (- 11 %), ze Slovenska 780 tisíc (+ 4,0 %) a z Polska 615 tisíc (- 8,5 %) – následovali hosté ze Spojených států amerických. Těch loni do Česka přijelo 372 tisíc (-36,3 %). Dalších 316 tisíc cestovatelů pocházelo z Velké Británie (-36,3 %). Procentuální srovnání se vztahuje k předcovidovému roku 2019.

„19,5 milionů turistů, kteří přijeli do Česka v loňském roce, znamená meziroční 71% nárůst. Je to však stále o 12 % méně hostů tuzemských hromadných ubytovacích zařízení než před covidovou pandemií v roce 2019. Tuzemský turismus stále táhli rezidenti, loni jich po Česku cestovalo 12 109 732, což bylo o 9 % víc než před pandemií covidu-19 před třemi lety,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget.

Stále podle něj chybějí turisté z Asie. „Proto jsou prioritou letošního roku dálková přímá letecká spojení, kdy první avizovanou „vlaštovkou“ je obnovení přímých letů Praha – Soul od 27. března,“ říká Herget.

Z tuzemských míst zahraniční hosty, stejně jako turisty z Česka, nejvíc zajímala Praha a Jihomoravský kraj. Hlavní město se navíc poprvé za deset let dostalo na první místo i co se týče návštěvnosti rezidentů. Pomyslné třetí místo v oblíbenosti lokalit v Česku se liší. Zatímco cizinci preferovali Karlovarský kraj, domácí turisty v roce 2022 zajímal nejvíc region Královéhradecký.

Na podporu příjezdového cestovního ruchu nyní v Belgii, Nizozemsku, Dánsku, Francii, Německu, Polsku, Rakousku, Španělsku a Švédsku běží on-line kampaň zaměřená na lyže, zimní česká a moravská města a Valentýna. Chystá se také kampaň pro domácí trh s cílem podpořit návštěvnost horských středisek v Česku.

Sdílet článek

Mohlo by Vás zajímat