Tržby v pohostinství vzrostly, do restaurací ale chodí míň lidí než před covidem

Balonek Simon - Majitel společnosti hospoda u Kruhu

Tržby v pohostinství za poslední čtvrtletí vzrostly oproti předchozímu kvartálu o 73 procent a průměrná tržba na podnik o 44 procent, důvodů k radosti ale obchodníci v oblasti stravování, pohostinství a ubytování stále příliš nemají. Počet osob, které restaurační zařízení navštěvují, sice přes léto dosáhl tradičního vrcholu, přesto restaurace pocítily téměř desetiprocentní úbytek hostů. Vyplývá to z údajů společnosti Storyous, která vytváří komplexní restaurační systém. Skokově se také zdražují potraviny, což budou muset do svých koncových cen promítnout i restaurace. Podnikům navíc stále chybí personál.

„Lidé se do restaurací nevrátili. Alespoň ne do té míry, jak chodili před koronavirou pandemií. Léto bývá společně s předvánočním obdobím pro restauratéry tradičně tím nejsilnějším v roce. Z našich údajů nám vychází, že letošní letní čísla jsou sice těmi nejvyššími, ale není moc s čím srovnávat, když podniky měly několik měsíců kvůli vládním opatřením zavřeno, případně jim fungovalo pouze výdejní okénko. Oproti roku 2019 došlo v průměru o desetiprocentní pokles návštěvnosti. Liší se to samozřejmě regionálně. V některých krajích je ten úbytek hostů téměř 15 procent,“ říká CEO společnosti Storyous Igor Třeslín.

Nejhůře je na tom Praha s téměř patnáctiprocentním poklesem návštěvnosti podniků, která od loňského roku zažívá citelný úbytek turistů, zejména těch zahraničních. Srovnatelná čísla vykazuje ještě Vysočina, následuje Pardubický kraj s dvanácti procenty.

Nejlépe si podle údajů společnosti Storyous vedou Olomoucký a Jihomoravský kraj, které si oproti roku 2019 naopak polepšily o více než 10 procent. Více návštěvníků evidují ještě podniky v Královéhradeckém, Jihočeském a Středočeském kraji.

Za nejpravděpodobnější příčinu tohoto nárůstu lze považovat turismus ve vybraných lokalitách těchto krajů a fakt, že řada Čechů v posledních dvou letech vyměnila zahraniční dovolenou za tuzemskou. Jižní Morava, Šumava a Krkonoše jsou navíc oblíbenými dovolenkovými destinacemi. Čísla přirozeně nejde generalizovat, konkrétní restaurace mohou mít zkušenost rozdílnou.

Sdílet článek

Mohlo by Vás zajímat