Tržby v pohostinství vzrostly, do restaurací ale chodí míň lidí než před covidem

Balonek Simon - Majitel společnosti hospoda u Kruhu

Tržby v pohostinství za poslední čtvrtletí vzrostly oproti předchozímu kvartálu o 73 procent a průměrná tržba na podnik o 44 procent, důvodů k radosti ale obchodníci v oblasti stravování, pohostinství a ubytování stále příliš nemají. Počet osob, které restaurační zařízení navštěvují, sice přes léto dosáhl tradičního vrcholu, přesto restaurace pocítily téměř desetiprocentní úbytek hostů. Vyplývá to z údajů společnosti Storyous, která vytváří komplexní restaurační systém. Skokově se také zdražují potraviny, což budou muset do svých koncových cen promítnout i restaurace. Podnikům navíc stále chybí personál.

„Lidé se do restaurací nevrátili. Alespoň ne do té míry, jak chodili před koronavirou pandemií. Léto bývá společně s předvánočním obdobím pro restauratéry tradičně tím nejsilnějším v roce. Z našich údajů nám vychází, že letošní letní čísla jsou sice těmi nejvyššími, ale není moc s čím srovnávat, když podniky měly několik měsíců kvůli vládním opatřením zavřeno, případně jim fungovalo pouze výdejní okénko. Oproti roku 2019 došlo v průměru o desetiprocentní pokles návštěvnosti. Liší se to samozřejmě regionálně. V některých krajích je ten úbytek hostů téměř 15 procent,“ říká CEO společnosti Storyous Igor Třeslín.

Nejhůře je na tom Praha s téměř patnáctiprocentním poklesem návštěvnosti podniků, která od loňského roku zažívá citelný úbytek turistů, zejména těch zahraničních. Srovnatelná čísla vykazuje ještě Vysočina, následuje Pardubický kraj s dvanácti procenty.

Nejlépe si podle údajů společnosti Storyous vedou Olomoucký a Jihomoravský kraj, které si oproti roku 2019 naopak polepšily o více než 10 procent. Více návštěvníků evidují ještě podniky v Královéhradeckém, Jihočeském a Středočeském kraji.

Za nejpravděpodobnější příčinu tohoto nárůstu lze považovat turismus ve vybraných lokalitách těchto krajů a fakt, že řada Čechů v posledních dvou letech vyměnila zahraniční dovolenou za tuzemskou. Jižní Morava, Šumava a Krkonoše jsou navíc oblíbenými dovolenkovými destinacemi. Čísla přirozeně nejde generalizovat, konkrétní restaurace mohou mít zkušenost rozdílnou.

Sdílet článek

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Mohlo by Vás zajímat