Průmyslová produkce v říjnu ve srovnání se zářím vzrostla o 0,9 % a meziročně se snížila o 4,9 %. Vzhledem k problémům v automobilovém sektoru jsou říjnová čísla o něco lepší, než se očekávalo. Z pohledu sezónně očištěné průmyslové produkce byl však říjen letos druhým nejslabším měsícem, a to hned po září. Nové zakázky si v říjnu opět připsaly mírný meziroční pokles a to o 2,0 %.
„Zatímco loni v říjnu jel průmysl na plné obrátky, což minimálně platilo o automobilech, tak letošní říjen byl pro změnu ve znamení pokračujících problémů v automobilovém sektoru, což se vzhledem k významu automotiv negativně promítlo i do celkového výsledku průmyslu. Výroba motorových vozidel v říjnu meziročně poklesla o 32,9 %. Podle statistik SAP přitom produkce osobních automobilů v říjnu meziročně poklesla o 47 %,“ shrnuje výsledky analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.
Průmyslové podniky – platí to především pro automobilky – se i nadále potýkají s výrazným nedostatkem komponent, materiálu a prudce rostoucími cenami vstupů. „Tyto faktory negativně ovlivňovaly vývoj v automobilovém průmyslu i v říjnu a budou hlavní brzdou průmyslu i po celé 4. čtvrtletí,“ míní Novák. Pozitivem je podle něj alespoň to, že v listopadu se v automobilovém průmyslu obnovila výroba, ačkoliv stále hluboko pod normálním stavem. Problémy v autoprůmyslu se navíc řetězí i do dalších odvětví, jako je třeba výroba pneumatik.
Z pohledu produkce se v říjnu dařilo energetice s meziročním růstem o 10,4 %, strojírenství s 6,1 % a výrobě ostatních dopravních prostředků s růstem o 22,2 %. Váha ostatních dopravních prostředků na celkové průmyslové produkci je však relativně malá a není tak schopna vykompenzovat pokles produkce osobních automobilů.
„Jelikož konec zádrhelů v dodavatelských řetězcích ještě není v dohledu, automobilky budou pro průmysl nadále brzdou. I tak ale díky propadům z minulého roku, ke kterým docházelo z důvodu koronavirových vládních uzavírek, by průmysl letos mohl vykázat kosmeticky povzbuzující meziroční nárůst o 8,2 %,“ říká analytik Raiffeisenbank David Vagenknecht.