Pozitivní očekávání v průmyslu v kontrastu ke skepsi spotřebitelů

barber-1453064_640

Už včera zveřejněná důvěra v české ekonomice ukázala na kontrast mezi podnikatelským a spotřebitelským sentimentem. Zatímco nálada podnikatelů se v posledním měsíci zlepšovala, spotřebitelé jsou stále pesimističtější. Nahoru zamířila především nálada v průmyslu, který zůstává vůči další vlně pandemie do značné míry, zdá se, imunní. „Nálada je v tomto našem největším odvětví dokonce nejlepší za téměř dva roky a je tažena především očekáváním dalšího růstu poptávky v následujících měsících,“ říká analytik ČSOB Petr Dufek.

Sílící poptávce věří všechny průmyslové obory, automobilovým průmyslem počínaje, elektrotechnickým průmyslem a potravinářskými firmami konče. Příznivější jsou i firemní výhledy, pokud jde o další vývoj zaměstnanosti. „Vlna všeobecného negativismu patrná loni na jaře je pryč a podniky nyní očekávají další růst výroby, nicméně rozhodně ne na sklad, protože jak ukazuje průzkum zásob, až na výjimky klesají,“ podotýká Dufek.

Mírný optimismus je vidět i ve stavebnictví, kde firmy očekávají pro nejbližší měsíce další zvýšení poptávky, a to dokonce i v případě pozemního stavitelství, které se v posledním roce rozhodně příliš dobrými výsledky chlubit nemůže. Průzkumy ukazují, že roste i zájem nabírat nové pracovníky, protože stále platí, že nedostatek kvalifikovaných i nekvalifikovaných lidí je hlavní překážkou pro fungování celého odvětví.

Možná až překvapivé zlepšení nálady je vidět ve službách, i když i tentokrát je to spojeno s prozatím nenaplněným očekáváním „rozvolnění“. Výrazně optimisticky hledí do budoucna dopravní a IT firmy nebo realitky. Pesimismus naopak přetrvává v oblasti ubytování, zatímco u restaurací se naděje na konec lockdownu promítly ve vyšší očekávané poptávce. Konec lockdownu je však stále ještě v nedohlednu, a tak tyto výsledky nelze nijak přeceňovat.

Sdílet článek

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Mohlo by Vás zajímat