Podniky jsou po pandemii stále více závislé na datech. Horší je to s jejich využíváním

V době, kdy firmy po celém světě stále pociťují dopady pandemie, průzkum poskytovatele dat a analytiky pro obchodní rozhodování Dun & Bradstreet zjistil, že více než polovina (52 %) respondentů je přesvědčena, že nepřežije bez relevantních, aktuálních a vyhovujících obchodních dat. Podle dvou třetin firem jsou data nejužitečnějším nástrojem pro identifikaci nových trhů (64 %) a jsou zásadní pro cílení na nové zákazníky (62 %).

Přesto, že pandemie nadále celosvětově narušuje dodavatelské řetězce, šest z deseti dotázaných podniků uvádí, že data využívá k hodnocení rizik (65 %) a monitorování nákupních a dodavatelských řetězců (62 %).

„Vzhledem k enormnímu nárůstu dostupných dat, podniky nepotřebují jen tak ledajaké informace, ale data, která jsou pečlivě upravená, aktuální a přesná. Jinými slovy data, která jsou vhodná pro daný účel,“ říká Anthony Scriffignano, senior viceprezident a Chief Data Scientist Dun & Bradstreet. Současně dodává: „Společnosti už nějakou dobu potřebovaly změnit způsob, jakým dávají smysl informacím a tvoří z nich předpovědi, ale pandemie posunula tento imperativ přímo do obchodní agendy. Nyní je zcela klíčové přemýšlet o tom, zda jsou data přesná a skutečně odrážejí to, co se doopravdy děje nebo jsou ve skutečnosti zastaralá a irelevantní.“ Navzdory přesvědčení, že přesná a včasná data jsou zásadní pro obchodní procesy, vedoucí představitelé podniků přiznávají, že zaostávají, pokud jde o jejich schopnost spravovat data.

Pokud jde o data, obchodní lídři přiznávají, že mají obavy:

  • Z přesnosti dat, která jejich podnik uchovává pro účely plánování (47 %)
  • Že jejich firma nebude mít technologii k plnému využití dat (46 %)
  • Že se jejich podnikání vyvíjí příliš pomalu na to, aby plně využilo dat (45 %)

I když mají zavedenou datovou strategii, společnosti se potýkají s efektivní správou dat (25 %) a bojem proti podvodům (22 %). Výsledkem je, že v průměru více než čtvrtina (27 %) projektů nesplňuje obchodní cíle. Stejně tak více než čtvrtina firem (27 %), které chtějí zlepšit svou datovou gramotnost, čelí problémům s vyhledáváním talentů pro analýzu dat a uplatnění poznatků při obchodním rozhodování.

Nedostatek talentů a znalostí se odráží i v dalších oblastech podnikání. Nové regulační požadavky jsou dalším problémem organizací závislých na datech zákazníků a dodavatelů. Polovina oslovených firem se obává o zachování soukromí dat (50 %), zatímco čtvrtina uvádí jako zdroj rizika regulaci dat a právní postupy (25 %). Výzvy, se kterými se podniky za poslední rok a půl setkaly, následně ukázaly, že je potřeba, aby lídři upřednostnili plánování dat a začlenili je do celkové obchodní strategie. Sedm z deseti lídrů se domnívá, že kvalita dat je zásadní pro přijímání správných obchodích rozhodnutí (69 %) a věří, že efektivní správa dat může přinést konkurenční výhodu (73 %). A konečně, dvě třetiny organizací by ocenily více rad (67 %) v oblasti využívání údajů, které mají k dispozici, což naznačuje, že si jsou vědomy nedostatku interních dovedností.

Anthony Scriffignano z Dun & Bradstreet pokračuje: „Pouhý přístup k nástrojům, které zpracovávají data, neznamená, že je firma využívá rozumně. Datové dovednosti by měly být v podnikání záměrně, nikoli náhodně. Kromě vyhledávání nových talentů, které v podniku chybí, je důležité nepřehlížet stávající pracovní sílu. Zavedení kontinuálního učení prostřednictvím kombinace metod pod dohledem a bez dohledu zajistí, že dovednosti zůstanou čerstvé a relevantní. Lídři jsou zodpovědní za nastavení tónu, ve kterém jsou lidé ochotni se učit, včetně samotného seniorského týmu – protože jak víme, přehled dat je stále důležitější i pro životopis generálního ředitele.“

Sdílet článek

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Mohlo by Vás zajímat