Po nadějném září se v říjnu evropský trh s automobily znovu poklesl

car-1149997_640

Tuzemský automobilový průmysl se rychle vzpamatoval z první vlny pandemie a jeho produkce se rychle začala vracet k loňským úrovním. Ve srovnání s prvními devíti měsíci loňského roku se i tak v Česku vyrobilo o zhruba 260 tisíc osobních vozů méně. K tomu, jak se dařilo automobilovému průmyslu (který je největší tuzemským výrobcem a exportérem) v posledním měsíci zatím data nejdou, ale vycházet lze z registrací nových vozů v EU v měsíci říjnu. To už se naplno rozběhla druhá vlna pandemie nejenom v ČR, ale i v řadě dalších evropských zemích.

Registrace se meziročně propadly o 7,8 %. „Hlavní důvody slabých výsledků lze hledat jak na straně nabídky (omezování prodejů v některých zemích), tak i slabší firemní i spotřebitelské poptávky. V plusu byl tentokrát pouze irský trh, kde ovšem nelze přehlédnout velmi nízký srovnávací základ z předchozího podzimu. Největší evropské trhy si vedly smíšeně. Od stagnace v Itálii (-0,2 %), přes mírný pokles v Německu (-3,6 %) až po dvouciferný propad ve Španělsku (-21 %). Od začátku roku tak trh poklesl o necelých 27 %, což představuje zhruba 3 miliony vozů,“ shrnuje analytik ČSOB Petr Dufek.

Zdá se však, že druhá vlna pandemie nebude mít na automobilky tak drtivý dopad, jako ta první. Minimálně proto, že neprobíhají plošné odstávky, ani se nerozpadají dodavatelské řetězce. Hlavním problémem tak zůstává především nejistá poptávka na straně firem i spotřebitelů a zpřísňování emisních limitů.

Sdílet článek

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Mohlo by Vás zajímat