Když se mezi zaměstnanci jednoho z nejrušnějších kontejnerových přístavů na světě, Yantian International Container Terminal (YICT) v Číně, začal šířit v květnu koronavirus, byla na přístav uvalena karanténní opatření. Podle studie Dun & Bradstreet to spustilo dominový efekt pro globální dodavatelské řetězce. S ohledem na délku trvání budou dopady větší než v případě několikadenního zablokování Suezského průplavu počátkem letošního roku.
I to potvrzuje realitu vzájemné propojenosti firem po celém světě a jejich závislost na spolehlivosti dodavatelů a třetích stran z jiných zemí. Na rozdíl od Suezského průplavu, který zůstal zablokován šest dní, yantianský přístav se sníženou kapacitou pracoval zhruba měsíc. „Paralyzovaný přístav v Číně připomíná firmám, aby investovaly do dat a technologií, které jim pomohou vytvořit agilní a geograficky rozptýlený dodavatelský řetězec, který může rychle nahradit nezrealizované dodávky během neočekávaných událostí,“ říká Brian Alster, ředitel pro rizika a dodržování předpisů třetích stran Dun & Bradstreet.
Analytický tým Dun & Bradstreet sledoval roční přepravní data kontejnerového přístavu Yantian International Container Terminal a přišel s těmito závěry:
- Snížená kapacita YICT v Evropě nejvíc ovlivnila Spojené království, Nizozemí, Německo, Španělsko, Francii, Belgii, Itálii, Polsko, Švédsko a Dánsko
- Mezi deset typů nejčastěji přepravovaného zboží z YICT do Evropy patří audiovizuální zařízení, nábytek a ložní prádlo, hračky a hry, mechanická zařízení, obuv, oděvy, ocel, keramika, kovy a související kovové výrobky
- K nejvíce zasaženým průmyslovým odvětvím patří maloobchod, maloobchod s potravinami, velkoobchod, oděvy, elektrická zařízení a komponenty, nábytek, stavební materiály, hardware a stavebnictví.