Německo má problém s přechodem na elektromobilitu. Co to znamená pro ČR?

Německý automotive má podle analýzy Financial Times vážné problémy s přechodem na elektromobilitu. Jedním z problémů je podle Andrease Volfa, šéfa subdodavatelské společnosti Vitesco Technologies skutečnost, že německý automotive a jeho investoři dlouhou dobu nevěřili přechodu na elektromobilitu. Náskok tak získali jiní hráči (většinou z Asie) a v tuto chvíli má řada německých subdodavatelů vážný problém, protože musí narychlo vyvíjet nové produktové řady pro elektromobilitu, a současně jim rychle padají marže na produktech pro klasické spalovací motory (mířící do útlumu).

Výsledek není vůbec veselý – počet subdodavatelských firem první úrovně v Německu za poslední tři roky poklesl z necelých 700 tisíc skoro o 85 tisíc (o více než 10 %). A to se nutně podepsalo také na zaměstnanosti, která u subdodavatelů poklesla o více než 30 tisíc a v celém automotivu v Německu o více než 60 tisíc pracovníků (6 % celkového počtu zaměstnanců). Jaká je situace v Česku, které je logicky na řadu německých řetězců přímo napojené?

Na první pohled je situace v Česku až překvapivě dobrá. Automotive nepatří k brzdám české ekonomiky, ale naopak k funkčním částem našeho průmyslu. Produkce je při porovnání s rokem 2017 (kdy v Německu začala klesat) o necelých 20 % vyšší. V Německu je přitom oproti roku 2017 naopak skoro o 20 % nižší. Je to do značné míry také důsledek problémů německého automotivu již v předcovidové éře, v důsledku aféry dieselgate.

I v postcovidové době je však comeback českého automotivu o poznání impozantnější a relativně slušné nové objednávky ukazují zatím na dobrý rok 2024. Navíc pohled na počet zaměstnanců ukazuje, že český automotive (jak finální producenti, tak subdodavatelé) redukoval v pandemii počet pracovníků zhruba stejně výrazně jako sousední Německo (pravděpodobně zejména agenturní zaměstnance). To ukazuje, že produktivita (a pravděpodobně i jednotkové pracovní náklady) se v českém automotivu relativně vůči německému značně vylepšily.

Problém je, že tato “radost” se může ukázat jako velmi krátkozraká. Český automotive totiž v posledních dvou letech ožívá zejména díky automobilům se spalovacím motorem. A jejich útlum v následující dekádě je prakticky hotovou věcí. I čeští producenti a subdodavatelé tak musí bojovat o své místo na slunci v nových výrobních řetězcích a v tomto boji jsou s Německem na globálním hřišti na “jedné lodi”. Analýza Financial Times je tak varováním i pro nás.


Autorem analýzy je Jan Bureš, hlavní ekonom Patria Finance

Sdílet článek

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Mohlo by Vás zajímat