Na konečné spotřebě energie v EU se v roce 2022 podílela doprava 31%, což z ní činilo největšího koncového spotřebitele energie. V aktuálním vydání svého časopisu Statistika & My to uvádí Český statistický úřad (ČSÚ).
Jako další v pořadí se umístily domácnosti (27%) a průmysl (25%). Největším spotřebitelem energie byla doprava silniční, která se na celkové spotřebě energie v dopravě podílela 74%, tj. 10 996 petajoulů (PJ), vodní dopravě náležel 13% podíl (1 935 PJ), následovaly letecká doprava (11%; 1 700 PJ) a železniční doprava (1%; 214 PJ).
V porovnání s rokem 2021 zaznamenala největší nárůst spotřeby energie letecká doprava, a to o 57%. Po prudkém poklesu v letech 2020 a 2021, způsobeném omezením v civilní i nákladní dopravě v důsledku pandemie covidu-19, se v roce 2022 úroveň spotřeby energie v letecké dopravě přiblížila hodnotám před pandemií.
V roce 2022 byla v EU hlavním zdrojem energie v silniční dopravě nafta bez podílu biopaliv s 65% podílem. Následoval motorový benzin bez podílu biopaliv s 25%, na obnovitelné zdroje a biopaliva připadlo 6%, zkapalněné ropné plyny přispěly k celkové energetické spotřebě v silniční dopravě 2%, zemní plyn 1%, na elektřinu připadlo pouze 0,3%.
Nafta zůstává primárním zdrojem energie pro silniční dopravu ve většině států, byť mezi jednotlivými zeměmi byly patrné rozdíly. Nejvyšší podíl zaujímala nafta v Lotyšsku (80%) a Litvě (76%), dále v Irsku, Rakousku a Španělsku (ve všech 74%). Naopak nejnižší vykazovaly Švédsko (45%), Kypr (46%) a Nizozemsko (48%). Podíl motorového benzinu byl nejvyšší na Kypru (50 %), v Nizozemsku (42 %) a na Maltě (36%).
Nejnižší podíly byly zaznamenány v Litvě (13%), Lotyšsku (14%) a Bulharsku (15%). Významnější zastoupení obnovitelných zdrojů energie v energetickém mixu, který rozpohybovává prostředky silniční dopravy, mělo Švédsko (25%).
Elektřina jako zdroj pro pohon silničních dopravních prostředků se nejvíce uplatňovala ve Švédsku a Nizozemsku (obě země 3%)