Miroslav Novák: Květnová čísla z maloobchodu zůstala za očekáváním

Květnová čísla z maloobchodu zůstala za očekáváním a nedokázala kompenzovat slabší tržby za duben. K vyšším tržbám nepomohlo ani hokejové mistrovství světa. V květnu oproti dubnu maloobchodní tržby poklesly o 0,1 % a v meziročním srovnání vzrostly jen o 4,4 %.

Zatímco v 1. čtvrtletí letošního roku byl zřetelný svižný růst maloobchodních tržeb, tak v posledních třech měsících, tj. období březen až květen, maloobchodní tržby v meziměsíčním srovnání de facto stagnují. Bohužel se podle mě začíná ukazovat, že rychlé oživení maloobchodu ze začátku letošního roku zatím není udržitelné.

I nadále samozřejmě platí, že maloobchodní tržby v dalším průběhu letošního roku porostou, ale růstová dynamika pravděpodobně nebude tak silná, jak se optimisticky očekávalo. V letošním roce lze podle mě očekávat růst maloobchodních tržeb v blízkosti 4 %.

 Co stojí za stagnací maloobchodu v posledních třech měsících? Spotřebitelská důvěra dosáhla vrcholu v dubnu a od té doby mírně poklesla. Stále přitom platí, že české domácnosti jsou zatím poměrně opatrné k pořizování velkých nákupů. Od začátku letošního roku sice mzdy díky zpomalení spotřebitelské inflace konečně rostou, ale více domácnostem s vyššími příjmy.

V 1. čtvrtletí byl poměrně velký rozdíl mezi růstem průměrné a mediánové mzdy. Možným vysvětlením stagnace maloobchodu je i přesun poptávky ze zboží více do služeb. A v neposlední řadě k určitému tlumení spotřeby domácností přispívá i měnová politiky ČNB s vyššími úrokovými sazbami. Míra úspor domácností zůstává i přes mírný pokles v 1. čtvrtletí stále výrazně nadprůměrná.

 Z pohledu hlavních skupin maloobchodní tržby v květnu meziměsíčně vzrostly za potraviny o 0,6 %. Naopak tržby za pohonné hmoty a nepotravinářské zboží poklesly shodně o 0,5 %.

Meziročně tržby rostly především v prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky (+18,0 %) a s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (+5,9 %). A dále prodejcům výrobků pro kulturu, sport a rekreaci (+2,0 %). Internetovým a zásilkovým obchodům tržby vzrostly o 14,5 %. V květnu meziročně poklesly tržby prodejen s výrobky pro domácnost (-2,5 %) a prodejcům počítačů a komunikačních zařízení (-1,1 %).

Výsledně je tak podle mě nutné počítat i nadále s tím, že oživování maloobchodu bude v dalších čtvrtletích pozvolnější (necelých 1 % mezikvartálně) a na úroveň maloobchodu bez automobilů z r. 2021 ve stálých cenách se nedostaneme ani letos, a pravděpodobně ani v roce 2025.


Autorem textu je Miroslav Novák, analytik společnosti Akcenta

Sdílet článek

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Mohlo by Vás zajímat