Miroslav Novák: Důvěra v české ekonomice je nejvýše za poslední dva roky

smileys-gc9b099141_1280

Důvěra domácích ekonomických subjektů v červnu oproti květnu vzrostla o 1,6 bodu na hodnotu 98,0. Jedná se o nejvyšší hodnotu důvěry (souhrnného indikátoru důvěry) za poslední dva roky a potvrzuje se tak pokračující oživování tuzemské ekonomiky ve 2. čtvrtletí. Zároveň je však třeba dodat, že v červnu k růstu důvěry přispíval výhradně podnikatelský sektor a de facto jen průmysl, zatímco důvěra mezi spotřebiteli meziměsíčně mírně poklesla.

Podniky v průmyslu jsou v červnu nejoptimističtější v letošním roce, ale jejich důvěra je stále mírně pod loňským prosincem.

V červnu oproti květnu vzrostla důvěra podnikatelů o 2,0 bodu na hodnotu 97,4 a to téměř výhradně díky zlepšení důvěry v průmyslu (+4,3 bodu m/m na hodnotu 94,8). V ostatních odvětvích, jako ve stavebnictví (+0,6 bodu) či ve vybraných službách (+0,1 bodu) důvěra rostla jen mírně nebo dokonce poklesla jako v případě obchodu (-0,8 bodu). Podniky v průmyslu jsou v červnu nejoptimističtější v letošním roce, ale jejich důvěra je stále mírně pod loňským prosincem.

Pokud půjdu více do detailu, tak za zlepšením důvěry v průmyslu stál v červnu především růst očekávaného vývoje výrobní činnosti v příštích 3 měsících (jedná se však o velmi proměnlivou položku) a zlepšení hodnocení současné celkové poptávky. Na druhé straně např. slabší červnový index PMI ve výrobě v Německu další rychlý růst důvěry tuzemských průmyslových podniků podle mě příliš nepodporuje.

K prudkému zvýšení spotřebitelské důvěry v prvních čtyřech měsících letošního roku nepochybně významně přispěla nižší spotřebitelské inflace a obnovený růst reálných mezd.

Spotřebitelská důvěra v červnu druhý měsíc v řadě poklesla (hodnota 101,0 v červnu oproti 101,6 v květnu a 103,8 v dubnu). Za meziměsíčním poklesem spotřebitelské důvěry stál v červnu téměř výhradně zhoršený výhled domácností na hospodářskou situaci v následujících 12 měsících. Zbylé ukazatele, jako finanční situace domácností směrem do budoucna i porovnání s minulostí a plánované velké nákupy, de facto stagnovaly.

K prudkému zvýšení spotřebitelské důvěry v prvních čtyřech měsících letošního roku nepochybně významně přispěla nižší spotřebitelské inflace a obnovený růst reálných mezd. Zatímco však průměrná mzda v 1. čtvrtletí meziročně reálně vzrostla o 4,8 %, tak reálný růst mediánové mzdy byl nižší a činil 3,3 %. K tomu, aby spotřebitelská důvěra ze současných hodnot (lehce nad 100) dále rostla je podle mě nezbytný silnější růst mediánové mzdy v dalších čtvrtletích, alespoň na úrovni průměru, tj. aby se více zlepšovala finanční situace středně a nízkopříjmových domácností.


Autorem textu je Miroslav Novák, analytik společnosti Akcenta

Sdílet článek

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Mohlo by Vás zajímat