Maloobchodní tržby v červenci mírně vzrostly o 0,1 %

Maloobchodní tržby v červenci oproti červnu mírně vzrostly o 0,1 %. Jedná se o třetí meziměsíční růst maloobchodu v řadě. Červencové maloobchodní tržby se však reálně po sezonním očištění stále nacházejí pod úrovněmi z letošního února.

V meziročním srovnání však zůstává maloobchod v červených číslech (již patnáct měsíců v řadě), když tržby poklesly o 1,8 %. Tempo meziročního poklesu se však alespoň dále snižuje. Do meziročně kladných čísel se podle mě maloobchod vrátí až ve 4. čtvrtletí letošního roku.

Detailnější pohled ukazuje, že v červenci oproti červnu vzrostly tržby za nepotravinářské zboží o 0,3 %, zatímco tržby za potraviny stagnovaly a tržby za pohonné hmoty o 0,8 % poklesly. I v červenci platilo, že se část nákupů, a týká se to především potravin, mohlo přesouvat z Polska zpět do ČR a to kvůli výraznému posilování polského zlotého vůči koruně od 2. čtvrtletí letošního roku (o necelých 8 %). V meziročním srovnání v červenci poklesly prodeje výrobků pro domácnost, prodeje oblečení a obuvi či prodeje počítačů. K meziročnímu růstu tržeb se naopak po osmnácti měsících vrátily prodeje přes internet.

Červencová čísla z maloobchodu dále potvrzují stabilizaci a mírné oživení spotřebitelské poptávky. Jedná se však o stabilizaci na velmi nízkých úrovních. Žádná jiná země EU si v posledních dvou letech neprošla tak hlubokým propadem maloobchodních tržeb a spotřeby domácností jako ČR. Hluboký propad spotřeby domácností je také hlavním důvodem toho, proč ČR jako jediná země EU zatím nebyla schopna překonat předcovidové úrovně HDP.

V souhrnu za celý letošní rok očekávám pokles maloobchodních tržeb zhruba o 4 % a v případě déletrvající „blbé“ nálady může být celkový výsledek ještě o něco horší. Pozitivní je alespoň to, že spotřebitelská důvěra přeci jen začíná ubírat na pesimismu. Obavy z růstu cen s ohledem na zpomalující inflaci odeznívají a domácnosti jsou trochu méně pesimistické ohledně dalšího vývoje ekonomiky a jejich vlastní finanční situace. Velké nákupy tuzemští spotřebitelé však zatím ani nadále ve větším neplánují.


Autorem textu je Miroslav Novák, analytik společnosti Akcenta 

Sdílet článek

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Mohlo by Vás zajímat