Maloobchodní tržby v červenci oproti červnu mírně vzrostly o 0,1 %. Jedná se o třetí meziměsíční růst maloobchodu v řadě. Červencové maloobchodní tržby se však reálně po sezonním očištění stále nacházejí pod úrovněmi z letošního února.
V meziročním srovnání však zůstává maloobchod v červených číslech (již patnáct měsíců v řadě), když tržby poklesly o 1,8 %. Tempo meziročního poklesu se však alespoň dále snižuje. Do meziročně kladných čísel se podle mě maloobchod vrátí až ve 4. čtvrtletí letošního roku.
Detailnější pohled ukazuje, že v červenci oproti červnu vzrostly tržby za nepotravinářské zboží o 0,3 %, zatímco tržby za potraviny stagnovaly a tržby za pohonné hmoty o 0,8 % poklesly. I v červenci platilo, že se část nákupů, a týká se to především potravin, mohlo přesouvat z Polska zpět do ČR a to kvůli výraznému posilování polského zlotého vůči koruně od 2. čtvrtletí letošního roku (o necelých 8 %). V meziročním srovnání v červenci poklesly prodeje výrobků pro domácnost, prodeje oblečení a obuvi či prodeje počítačů. K meziročnímu růstu tržeb se naopak po osmnácti měsících vrátily prodeje přes internet.
Červencová čísla z maloobchodu dále potvrzují stabilizaci a mírné oživení spotřebitelské poptávky. Jedná se však o stabilizaci na velmi nízkých úrovních. Žádná jiná země EU si v posledních dvou letech neprošla tak hlubokým propadem maloobchodních tržeb a spotřeby domácností jako ČR. Hluboký propad spotřeby domácností je také hlavním důvodem toho, proč ČR jako jediná země EU zatím nebyla schopna překonat předcovidové úrovně HDP.
V souhrnu za celý letošní rok očekávám pokles maloobchodních tržeb zhruba o 4 % a v případě déletrvající „blbé“ nálady může být celkový výsledek ještě o něco horší. Pozitivní je alespoň to, že spotřebitelská důvěra přeci jen začíná ubírat na pesimismu. Obavy z růstu cen s ohledem na zpomalující inflaci odeznívají a domácnosti jsou trochu méně pesimistické ohledně dalšího vývoje ekonomiky a jejich vlastní finanční situace. Velké nákupy tuzemští spotřebitelé však zatím ani nadále ve větším neplánují.
Autorem textu je Miroslav Novák, analytik společnosti Akcenta