Maloobchodní tržby setrvávají meziročně v poklesu

Maloobchodní tržby po očištění o cenový vývoj pokračovaly po prosincových 8,1 % v meziročním poklesu o 7,7 %. Z meziměsíčního pohledu je ale lednový výsledek příznivější, když tržby vyjma prodejů automobilů reálně vzrostly o 0,3 % (sezónně i kalendářně očištěno), zatímco v 4Q22 měsíc co měsíc klesaly.

I nominálně se tržby dostaly meziměsíčně do plusu. „Zajímavý je vývoj v segmentu prodeje potravin, kde došlo v lednu proti prosinci k růstu nominálních tržeb o 3 %, reálně o 1,7 %. Cenový vývoj potravin byl přitom poměrně svižný s meziměsíční mírou nad 2 % v období říjen 2022-leden 2023. Naopak v segmentu kultury a rekreace, který v rámci únorové statistiky spotřebitelských cen překvapil zdražením, došlo meziměsíčně k nominálnímu poklesu tržeb o 0,6 %, reálně o 1,2 %,“ shrnuje David Vagenknecht, analytik Raiffeisenbank.

Průzkumy mezi spotřebiteli ukazují na stabilizaci situace, i když nálada domácností je stále nebývale pesimistická, jak například znázorňuje graf po levé straně. To indikuje, že spotřebitelé budou i v dalších měsících opatrní a nečekáme proto v maloobchodu rychlý obrat k lepšímu.

„Pravděpodobnější je podle nás scénář, že tržby v maloobchodu uzavřou letošní rok proti 2022 v průměru reálně o 1,7 % níž. Důležité budou dva faktory. Zaprvé rychlost poklesu inflace a tím inflačních očekávání. Zhruba v polovině roku očekáváme inflaci zpět v jednociferném pásmu,“ říká Vagenknecht.

„Navíc s platností cenových stropů v letošním roce jsou spotřebitelé chráněni před nevyzpytatelnými výkyvy v účtech za energie. Dále bude důležitý vývoj na trhu práce. Ten hodnotíme v kontextu šoků, kterými ekonomika prošla a stále ještě absorbuje, jako relativně příznivý – míru nezaměstnanosti očekáváme letos v průměru na 4 % (poslední hodnota 3,9 %), s růstem nominálních mezd poblíž 10 %,“ dodává analytik Raiffeisenbank.

Sdílet článek

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Mohlo by Vás zajímat