Maloobchod se dočkal po roce a půl růstu

Rok a půl trvající propad maloobchodních tržeb se konečně zastavil, když v listopadu byl zaznamenán reálný růst o 0,9 %. Tento výsledek je sice pro trhy překvapením ale jednoznačně s pozitivním nádechem. V dalších měsících lze očekávat, že sektor maloobchodu bude těžit z vyšší spotřeby domácností, které nebude již takovým způsobem svírat vysoká inflace.

Zaměříme-li se na konkrétní oblasti v maloobchodu, tak v meziročním vyjádření rostly tržby za pohonné hmoty (+3,7 %) a za nepotravinářské zboží (+1,3 %). Naopak za potraviny Češi utráceli méně, když reálné tržby obchodníků klesly o 0,7 %. Pokračuje tak trend, kdy lidé nakupují v mnoha případech kvalitnější potraviny, ale v menším množství, aby je dokázali spotřebovat a nedocházelo ke zbytečnému plýtvání.

Zároveň stále zásadní roli hraje pochopitelně jejich cena. Co se týká jednotlivých prodejen dle prodávaného sortimentu, tak nejvíce rostly tržby prodejců s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (+9,9 %). Následují maloobchodníci s kosmetickými a toaletními výrobky (+7,2 %), s počítačovým a komunikačním zařízením (+6,6 %) a také s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (+0,3 %).

Na druhé straně nespokojenost bude stále panovat u prodejců s výrobky pro domácnost, kde klesly tržby o 6,5 %. I zde by se mělo ovšem začít blýskat na lepší časy s tím, jak Česká národní banka bude snižovat úrokové sazby, čímž se zvýší poptávka v oblasti stavebnictví, následovaná vyšším zájmem o vybavení domácností.

Rovněž se významně snížily tržby prodejcům oděvů a obuvi (-6,2 %), kterým kromě poklesu reálných mezd domácností nenahrávalo ani počasí. Snížily se tržby jak ve specializovaných prodejnách potravin (-1,4 %), tak v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin (-0,7 %).

V nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží tržby znovu rostly, a dokonce rychleji než v říjnu, tentokrát o 9,3 %. Internetové a zásilkové obchody evidovaly podobný růst tržeb jako v říjnu. Meziměsíčně stouply tržby za pohonné hmoty o 3,7 %, za potraviny o 1,0 % a za nepotravinářské zboží o 0,5 %.

„V souhrnu za rok 2023 maloobchodní tržby pravděpodobně poklesnou o 4,3 %. Pozitivní alespoň je, že maloobchod ve 4. čtvrtletí loňského roku začal přeci jen ožívat, což se pravděpodobně odrazí do mezikvartálního růstu spotřeby domácností. Růst spotřeby domácností by tak v závěru loňského roku měl kompenzovat pokles průmyslu, který si ve 4. čtvrtletí procházel recesí,“ říká analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.

Sdílet článek

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Mohlo by Vás zajímat