Maloobchod jako celek klesl. Internetové obchody rostly o 31,5 %

sign-1209759_1280

Maloobchodní tržby v říjnu oproti září poklesly o 1,9 %. V meziročním srovnání po očištění o kalendářní vlivy tržby poklesly o 0,2 %. Problémy mají hlavně kamenné prodejny v těch segmentech maloobchodu, které byly nuceně uzavřeny. „Samotný závěr letošního roku bude v maloobchodě i nadále negativně ovlivňován protikoronavirovými opatřeními a prosincové uvolnění situaci zlepší jen částečně,“ upozorňuje analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák. Velkou část nákupů řeší lidé přes internetové obchody, řada spotřebitelů bude ale i na Vánoce z preventivních důvodů šetřit. „Ta pravděpodobnost je poměrně vysoká a značná část obchodníků bude mít v klíčové části roku výrazně podprůměrné tržby, než je v tomto období obvyklé,“ dodává Novák.

Zatímco tržby za nepotravinářské zboží a za pohonné hmoty u spotřebitelů významně poklesly, tržby za potraviny se zvýšily. Velký propad tržeb zaznamenali prodejci oděvů a obuvi, počítačů či výrobků pro kulturu, sport a rekreaci. Jednoznačným výhercem restriktivních opatření byly podobě jako na jaře internetoví prodejci: meziroční růst tržeb byl o 31,5 % vyšší. „E-shopy likvidují kamenné prodejny, které kvůli šíření koronaviru mají omezené možnosti prodeje. Můžeme tak pozorovat obří transformaci maloobchodního prodeje v přímém přenosu,“ komentuje to hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

 

Sdílet článek

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Mohlo by Vás zajímat