Lidi by auta rádi kupovali, ale v Evropě je jich nedostatek

V posledních dnech sice přicházejí zprávy především o zelené budoucnosti evropského automobilového průmyslu, nicméně zajímavá stále ještě zůstávají čísla o nedávné minulosti tohoto odvětví. Konkrétně jde o červnová čísla registrací nových osobních automobilů v EU, která indikují vývoj prodejů na tomto pro české výrobce nejvýznamnějším trhu.

Registrace se za červen meziročně zvýšily o 10,4 %, když přesáhly hranici jednoho milionu vozů. „Pozitivní zprávou nepochybně je, že od začátku roku už prodeje poskočily o více než čtvrtinu. Když se však aktuální čísla srovnají s předkovidovým rokem 2019, jsou stále ještě o pětinu nižší,“ říká ekonom ČSOB Petr Dufek.

S výjimkou Rumunska rostou prodeje na všech trzích, a to navzdory stále větším komplikacím s dokončováním nových osobních automobilů. Problém chybějících čipů, který doléhá na výrobce napříč kontinentem, se stále ještě úplně nepodařilo vyřešit, a tak odvětví čelí především překážkám na straně výroby, zatímco poptávka – jak naznačují třeba tuzemské nové objednávky – prochází fází rychlého zotavení. A není to jediný problém, kterému musí aktuálně výrobci čelit.

„Přehlédnout nelze ani rostoucí ceny komodit, které jsou pro automobilový průmysl zásadní – ať už jde o ocel, hliník nebo měď. Růst prodejů na evropském trhu nejspíše uvidíme i v dalších měsících, avšak nebude vzhledem k omezením na straně výroby nijak výrazný,“ konstatuje Dufek.

Automobilový průmysl tak bude jen pomalu dohánět propad, který zaznamenal v loňském roce. Ostatně už čísla za prvních šest měsíců nebo třeba roční kumulace ukazuje, že návrat k prodejům z doby předkovidové bude trvat nejméně dva roky. O to více se pozornost spotřebitelů bude ubírat směrem k second-handovým vozům, které začaly v některých unijních zemí svižně zdražovat.

Sdílet článek

Mohlo by Vás zajímat