Lidé při návštěvě restaurací utratí o devět procent více než vloni

Zpracování objednávek v restauraci_Zdroj_Storyous

Celkové tržby v oblasti ubytování, stravování a pohostinství za třetí kvartál letošního roku (červenec, srpen, září) v mezičtvrtletním porovnání vzrostly o 73 procent. V porovnání s prvním kvartálem letošního roku dokonce o 278 procent, byly tedy téměř čtyřnásobné. Oproti loňskému roku se pak jedná o téměř 23procentní nárůst. Vyplývá to z dat společnosti Storyous.

Lidé při jedné návštěvě v restauraci utratili zhruba o devět procent víc než ve stejném období v roce 2020. Průměrná tržba na podnik se však ve třetím kvartálu 2021 zvýšila pouze o 3,6 procenta (vůči roku 2020). Příčina je jasná – hosté přestali chodit do restaurací v takové míře jako před koronavirem. Důvodů může být celá řada – lidé se například stále bojí chodit, aby se nenakazili koronavirem, začali si více vařit doma, protože pracují z domu ve větší míře než před pandemií, nebo jsou nuceni šetřit. Provozovatelům navíc rostou náklady.

Přestože podniky za sebou mají doposud nejsilnější měsíce roku, respektive měsíce, kdy po dlouhé době mohly plnohodnotně fungovat, vyhráno zdaleka nemají. S nastupujícím podzimem počty návštěvníků klesají. Do budoucna je navíc potřeba připravit se na další zdražování. V pohostinství stále také chybí personál a restaurace mnohdy musí omezovat otevírací dobu nebo redukovat své menu.

„Restauracím vznikly velké finanční ztráty, jelikož byly extrémně dlouho limitované vládními restrikcemi a ty byly pro gastronomii fatální. Provozovatelé se nyní snaží zajistit existenci a obnovit zisk, s čímž souvisí i postupné zvedání cen. Zvyšuje se totiž i cena surovin a dodavatelských služeb, což se na finálním zdražování v rámci trhu jednoznačně podepisuje také. Lidé by ale na restaurace neměli zanevřít. Klíčové je teď hlavně to, aby nedošlo k další uzávěře s tím, jak rostou počty nakažených. Na základě našich zkušeností ze Španělska, kde také působíme, víme, že restaurace můžou při dodržování bezpečnostních opatření plnohodnotně fungovat i během koronaviru. Podzim bude pro řadu podniků klíčový a rozhodující,“ vysvětluje generální ředitel společnosti Storyous Igor Třeslín.

V rámci meziročních a mezikvartálních porovnání je třeba vzít v potaz restrikce, které byly v jednotlivých měsících a letech rozdílné a neumožnily tak podnikům stejné podmínky pro provoz a zisk. Velký nárůst ve druhém a třetím kvartálu je spojený zejména s rozvolněním. Důležité je také zohlednit fakt, že většina podniků měla během zimních a jarních měsíců zavřeno nebo fungovalo pouze výdejní okénko.

Sdílet článek

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Mohlo by Vás zajímat