Budoucí ale i současní čeští podnikatelé a živnostníci mají k dispozici nový nástroj, který slibuje identifikovat komerční místa s největším podnikatelským potenciálem v okolí. Portál KdeZačítPodnikat.cz, který pomáhá najít nejvhodnější lokality pro různé obory podnikání ve 24 městech v České republice, vytvořila společnost Mastercard. Vychází z anonymizovaných dat poskytnutých partnerskými třetími stranami.
Nástroj KdeZačítPodnikat.cz má za cíl pomoct těm, kteří chtějí začít podnikat, ale potřebují poradit ohledně lokality, kde svůj obchod nebo jinou provozovnu založit. Určený je i těm, kteří by se do podnikání rádi pustili a mají i vytipovaný prostor, ale zatím neví, jaký typ podniku by v dané lokalitě nejlépe prosperoval. Portál mohou využívat také podnikatelé, kteří uvažují o rozšíření či přesunu svého již fungujícího byznysu.
Portál KdeZačítPodnikat.cz zahrnuje města Praha, Brno, Ostrava, Plzeň, Hradec Králové, České Budějovice, Děčín, Frýdek-Místek, Havířov, Jablonec nad Nisou, Jihlava, Karlovy Vary, Kladno, Liberec, Most, Mladá Boleslav, Olomouc, Opava, Pardubice, Prostějov, Přerov, Teplice, Ústí nad Labem a Zlín.
„Pro společnost Mastercard je podpora mikro a malých podnikatelů zásadní. Díky našemu nástroji teď mají vůbec poprvé možnost posoudit potenciál úspěchu jejich podnikatelských nápadů v konkrétní lokalitě. Svá rozhodnutí tak již nemusí zakládat pouze na intuici nebo vlastních pozorováních a do rukou se jim bezplatně dostává analytický nástroj, který stojí na propojení širokého spektra dat,“ říká generální ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko Jana Lvová.
Při vyhledávání zodpoví zájemce čtyři jednoduché dotazy a nástroj na základě dat navrhne typ podniku a lokalitu, kde má největší potenciál k úspěchu. Oblasti jsou analyzovány na základě anonymizovaných a agregovaných údajů o nákupech v dané oblasti, hustoty obyvatelstva, dostupné infrastruktury a dalších informací.
Nástroj KdeZačítPodnikat.cz například ukazuje, že i v Praze na Letné je stále velký prostor uspět s restaurací, kavárnou nebo barem. Pokud by někdo chtěl podnikat v Mostu, zjistí, že v centru města je dobrá příležitost otevřít si obchod s dámským oblečením. Ve Frýdku-Místku je zase vysoká pravděpodobnost úspěchu s manikúrou nebo pedikúrou v oblasti mezi ulicemi Ostravská a Hlavní třída.
Z dat vyplývá, že určité druhy podniků v sousedství si vzájemně zvyšují zisky. Mezi tzv. komplementární podniky patří například drogerie a obchod s oblečením, holičství se zase nejlépe doplňuje s restaurací.
Uživatelé vedle detailních dat o potenciálu konkrétních typů podniků nebo prodejen dostanou i další informace o lokalitě, jako je rychlost internetu, kvalita ovzduší, hlukové zatížení nebo dopravní dostupnost. Díky partnerství s realitním portálem Sreality.cz také ihned získají přehled o volných komerčních prostorech k pronájmu nebo k prodeji.
„S radostí jsme se do projektu zapojili s nabídkou komerčních prostor dostupných na našem realitním portále Sreality.cz. Víme, že podnikatelé u nás aktivně hledají prostory pro své provozovny, a tak jsme rádi, že jim můžeme ty nejvhodnější inzeráty zobrazit přímo prostřednictvím nástroje KdeZačítPodnikat.cz. V nabídce máme tisíce inzerátů od drobných obchůdků až po prostory určené pro velké supermarkety. Velkou výhodou je, že u každého nabízeného prostoru přesně víme, jaké jsou dostupné služby v okolí, což jsou při výběru vhodného prostoru zásadní informace,“ říká Pavel Kolář, ředitel divize Oborových služeb Seznam.cz.
Nástroj KdeZačítPodnikat.cz rovněž ukazuje, které druhy podnikání fungují lépe ve své blízkosti. Z dat Mastercard totiž vyplývá, že určité druhy podniků v sousedství si vzájemně zvyšují zisky. Mezi tzv. komplementární podniky patří například drogerie a obchod s oblečením, holičství se zase nejlépe doplňuje s restaurací.