Evropský cestovní ruch prochází proměnou. Turisté už nechtějí jen odpočívat, ale hledají autentické zážitky, které odpovídají jejich hodnotám – ať už jde o wellness, sport, kulinářské objevy nebo dobrodružství v přírodě. Vyplývá to z nové Zprávy o trendech v cestovním ruchu 2025, kterou vydal Institut pro ekonomiku společnosti Mastercard (MEI). Evropa zůstává globálním lídrem v cestovním ruchu díky své rozmanité přírodě, špičkové gastronomii a širokým možnostem relaxace.
„Lidé stále častěji vyhledávají cesty, které pro ně mají hlubší smysl a rezonují s jejich životními hodnotami,“ říká Natalia Lechmanova, hlavní ekonomka pro evropský trh MEI. „Ať už jde o péči o zdraví, poznávání kultur, podporu sportovního klubu nebo pobyt v přírodě, Evropané volí dovolenou, která je víc než jen odpočinek.“
Sportovní události přitahují davy a zvyšují výdaje. Příkladem je finále Ligy mistr, které v Londýně přineslo 61 % nárůst výdajů německých fanoušků a 148 % nárůst u španělských po vítězství Realu Madrid nad Borussií Dortmund.
Rezervace letenek ukazují, že v létě budou Evropané mířit do Tokia, Palmy de Mallorca, Ósaky, Hurghady, Pekingu, Paříže, Larnaky a Londýna. Největší nárůst popularity zaznamenala albánská Tirana, kam proudí zejména Italové.
Itálie a Polsko si díky své nabídce wellness získávají rostoucí oblibu, jak ukazuje nový Wellness Travel Index od Mastercardu. V kulinářském světě vévodí Istanbul, jehož restaurace v roce 2024 přilákaly strávníky z 67 zemí. Mezi top destinacemi jsou i Cannes, Interlaken, Barcelona, Dubrovník a Mykonos.
Severské země, zejména Finsko, lákají turisty do národních parků. Ve Finsku tvoří útraty v těchto lokalitách 7,1 % celkových výdajů zahraničních turistů. Významné jsou i Švýcarsko, Polsko, Francie a Norsko.
Také cesty jsou delší než před pandemií. Například Američané cestující do Evropy zůstávají v průměru 8,1 dne oproti dřívějším 7,4 dnům. Britové však zkracují pobyty na cestách do Kanady a USA.