Evropské automobilky zažily i vloni propad prodejů

Za celý loňský rok se v EU registrovalo o 2,4 % vozů méně než v roce 2020. Přitom ještě na začátku roku vypadaly vyhlídky automobilového průmyslu velmi nadějně. Zvyšující se nedostatek dovážených komponent – především čipů – však expanzi evropského automobilového průmyslu začal stále více brzdit, až ji nakonec úplně zastavil. „Příkladem budiž Německo, kde loni vyrobilo o téměř 12 % vozů méně v pandemickém (či lockdownovém) roce 2020 a tamní produkce aut se tak mimochodem ve srovnání s rekordním rokem 2011 smrsknula na téměř polovinu,“ říká ekonom ČSOB Petr Dufek.

V Německu se nových vozů nejen výrazně méně vyrobilo, ale i prodalo. „Celoroční desetiprocentní pokles trhu sice nevypadá dramaticky, ale jde o srovnání s už tak slabým rokem 2020. Podíváme-li se na porovnání s posledním předkovidovým rokem, už jde o propad o 27 %, respektive o téměř milion vozů,“ upozorňuje Dufek.

Na ostatních velkých trzích EU se situace v loňském roce vyvíjela o něco příznivěji. Nárůst zaznamenala Francie i Itálie, respektive dvě třetiny unijních zemí, a proto propad lze zcela jednoznačně připisovat právě zmiňovanému Německu. V plusu byla i neunijní Británie, která i nadále zůstává třetím největším trhem s osobními automobily v Evropě.

Ze statistik jednotlivých výrobců aut vyplývá, že i v době „čipového hladomoru“ či na propadajícím se trhu se dá růst. Příkladem je zejména Hyundai, který podle nových statistik prodal meziročně o 18,4 % aut více nebo Toyota s 9,1% navýšením prodejů.

Sdílet článek

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Mohlo by Vás zajímat