Skupina ČEZ si smluvně zajistila dlouhodobou roční kapacitu dvou miliard kubíků zkapalněného plynu LNG v jednom z budovaných pevninských terminálů LNG v Německu. Terminál Stade bude stát nedaleko Hamburku při ústí Labe do Severního moře a provozovatel Hanseatic Energy Hub jej spustí v roce 2027.
„Občanům jsme slíbili, že budeme posilovat energetickou bezpečnost naší země. Slíbili jsme to jako vláda a já jsem to vytkl jako jeden ze zásadních předpokladů pro restart Česka. Řadu konkrétních kroků už jsme udělali, teď přidáváme další důležitý dílek to mozaiky. Po získání kapacity LNG terminálu v Nizozemsku se nám podařilo zajistit kapacitu i v německém terminálu Stade. Společně s nákupem plynových zásobníků a plynového vedení tím zásadně zvyšujeme možnost dopravy a skladování zemního plynu od spolehlivých dodavatelů, a zároveň naplňujeme programové prohlášení vlády i moji osobní vizi Restart Česka,“ komentoval vývoj předseda vlády Petr Fiala.
Kapacitu dvou miliard kubických metrů plynu ročně přesahuje čtvrtinu současné roční spotřeby plynu České republiky. Ta klesla z 9,4 miliard kubíků za rok 2021 na 7,5 miliardy v roce 2022.
Letos se také podařilo oproti loňskému roku uspořit na spotřebě okolo 700 milionů kubíků plynu, tedy asi 10 procent.
Terminál ve Stade umožní od roku 2027 dovážet a zplyňovat zkapalněný zemní plyn s tím, že později bude možno terminál přeměnit na dovoz a zpracování klimaticky neutrálního amoniaku, ze kterého bude možné vyrábět zelený vodík.
Kapacita je v terminálu pronajata na 15 let, s možností prodloužení až na 25 let právě v souvislosti s budoucím využíváním zeleného vodíku. Ministerstvo průmyslu a obchodu zároveň transakci podpořilo tím, že se skupinou ČEZ uzavřelo podobnou zajišťovací smlouvu, jaká platí pro terminál v Eemshavenu.
„Jsem velmi rád, že se podařilo tato dlouhá jednání dokončit. Poděkoval bych jak představitelům české i německé vlády, kteří jednání podporovali, tak našim partnerům ze společnosti Hanseatic Energy Hub, která terminál buduje. Pevninské terminály postupně nahradí ty dočasné plovoucí, a tak jsme od počátku usilovali o získání dlouhodobé kapacity i v některém z připravovaných pevninských terminálů. Ještě před nedávnem jsme se na trhu LNG vůbec nepohybovali, a za poslední rok a půl jsme tak získali řadu zkušeností, na které teď navážeme. V plovoucím terminálu v Eemshavenu máme pronajatou kapacitu do roku 2027, a díky Stade pak budeme moct v dodávkách LNG plynule pokračovat. Výhodou také je, že při dopravě plynu do Česka v tomto případě budeme muset překračovat pouze jednu státní hranici,“ uvedl generální ředitel ČEZ Daniel Beneš.
Výhodou pevninských terminálů je oproti těm plovoucím větší kapacita, rychlejší vykládka a regasifikace LNG. Součástí terminálu ve Stade budou také zásobníky na LNG. Dalšími nájemci terminálu jsou německé společnosti EnBW a SEFE. Celková kapacita terminálu je 13,3 miliardy kubických metrů plynu za rok, z toho 1,3 miliardy je určeno pro krátkodobé kontrakty. Pevninský terminál ve Stade nahradí plovoucí terminál na stejném místě, který je v tuto chvíli ve výstavbě. Se zprovozněním terminálu se počítá v roce 2027.