Řidiči od dnešního dne dojedou po dálnici z Prahy až do Písku. Dostavba dálnice D4 je tím hotová. V rámci pilotního projektu partnerství soukromého a veřejného sektoru (PPP) vzniklo na trase mezi Příbramí a Pískem celkem 32 kilometrů nové dálnice, dalších 16 kilometrů starších úseků bylo modernizováno. Stavba trvala 43 měsíců, správu a údržbu dálnice příštích 25 let bude mít na starosti koncesionář, kterému bude stát platit platbu za dostupnost dálnice.
„Dostavba dálnice D4, která je prvním velkým PPP projektem u nás, ukázala, že tento model spolupráce státu a soukromého sektoru jako jeden z nástrojů k zajištění výstavby dopravní infrastruktury funguje. V příštích deseti letech potřebujeme investovat do rozvoje dopravní infrastruktury jednotky bilionů korun. K zajištění těchto prostředků proto počítáme rovněž s větším zapojením soukromého kapitálu do dalších projektů na dálnicích i železnicích,“ říká premiér Petr Fiala.
Dálnice D4 vznikla jako moderní, a především bezpečná komunikace, která zpřehlední provoz v úsecích, kde docházelo k častým dopravním nehodám. Komfort pro řidiče přináší i dvě protilehlé odpočívky s kompletním zázemím včetně 246 parkovacích míst, veřejných toalet, čerpacích stanic a restaurací. D4 navíc pomůže řadě obcí v regionu, které byly až doposud zatěžovány hustou dopravou, kolonami a exhalacemi při provozu na silnici I/4.
„Realizace dálnice D4 prostřednictvím PPP výrazně urychlí spojení středních a jižních Čech a uleví mnoha obcím v regionu od dopravní zátěže. I díky dokončení D4 zprovozníme v letošním roce rekordní počet 110 kilometrů nových dálnic,“ konstatuje ministr dopravy Martin Kupka.
D4 V ČÍSLECH
- 32 km nových a 16 km modernizovaných úseků
- 2 127 000 m³ vytěžené zeminy
- 675 000 m³ vytěžené ornice
- 40 nových mostních konstrukcí, včetně 20 konstrukcí pro migraci zvěře
- 767 000 m² vozovky na nových úsecích
- 500 000 t asfaltových směsí
- 48 nouzových SOS telefonů
- 195 kamer pro monitorování úseků
- 10 meteorologických stanic
- 34 variabilních dopravních značek a informačních tabulí
- 2 odpočívky s čerpacími stanicemi a elektrickými rychlonabíjecími stanicemi
Jednu z klíčových staveb na D4 představuje Středisko správy a údržby koncesionáře neboli operační centrum, kde sídlí téměř 50členný tým společnosti Via Salis Operations. Do operačního centra, se sbíhají všechny informace, které se přenášejí z kamer, čidel a senzorů rozmístěných po celé trase D4. Plné pokrytí dálnice umožní týmům operátora reagovat rychle na případné události na dálnici v časech, které jim určuje smlouva. Pro nepřetržitý monitoring dálnice je vyčleněno deset operátorů.
„Jsme hrdí na to, že se podařilo vybudovat velmi moderní dálnici, která je plná špičkových technologií a zároveň její stavba i provoz jsou velmi šetrné k přírodě. Cestu z Prahy do Písku urychlí minimálně o 20 minut,“ uvedl generální ředitel Via Salis Christian Biegert.
Plnou zodpovědnost za provoz, monitoring, správu a údržbu dálnice nese po dobu 25 let společnost Via Salis Operations. Stát nadále zůstává majitelem infrastruktury a plně převezme dálnici do své správy v roce 2049. Projekt PPP D4 realizovalo sdružení Via Salis složené z francouzských firem VINCI Highways a Meridiam. Zhotovitelem stavebních prací byly společnosti ze skupiny VINCI Construction CS.