Český průmysl se opět vrátil do černých čísel, ukazují data za listopad

Inflace - Miroslav Novák - úvodní obrázek

Oproti říjnu tuzemská průmyslová produkce vzrostla o 4,9 % a v meziročním srovnání růst činil 1,6 %. Nové zakázky vzrostly meziročně o 9,3 %.  „I když to na první pohled tak nevypadá, tak za výrazným zlepšením listopadového průmyslu stojí produkce automobilů a to i přes skutečnost, že produkce motorových vozidel meziročně o 7 % poklesla. V listopadu se totiž povedlo rozjet výrobu v největší automobilce Škoda Auto, což se pozitivně promítlo jak do meziměsíčního růstu produkce motorových vozidel, tak i do meziročního poklesu, který již nebyl zdaleka tak hluboký, jako tomu bylo v předchozích měsících. Byly to přitom právě automobily, které od léta srážely celkovou průmyslovou produkci výrazně směrem dolů,“ vysvětluje analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.

Jakému průmyslu se v listopadu dařilo? Především strojírenství, kde produkce meziročně vzrostla o 11,3 %. Energetika si připsala 5,2 % a výroba potravinářských výrobků vzrostla o 10,5 %. Nedařilo se naopak dřevozpracujícímu průmyslu s poklesem o 18,4 %, což je i efekt prudkého růstu cen dřeva. Výroba počítačů a elektronických přístrojů poklesla o 5,8 %.

Nové zakázky v listopadu vzrostly meziročně o 9,3 %, zároveň však mezi jednotlivými odvětvími panovala poměrně vysoká rozkolísanost nových zakázek. Zatímco v kovodělném průmyslu nové zakázky vzrostly meziročně o 16,6 % a v chemickém průmyslu o 40 %, tak u výroby ostatních dopravních prostředků zakázky poklesly o 22,5 % a u počítačů o 2,6 %. „V souhrnu však vývoj nových zakázek potvrzuje, že problémy průmyslu nejsou na poptávkové, ale primárně na nabídkové straně,“ podotýká Novák.

Průmyslové podniky a platí to především pro automobily se však i nadále potýkají s nedostatkem komponent, materiálu a prudce rostoucími cenami vstupů. Tyto faktory negativně ovlivňovaly vývoj v automobilovém průmyslu i v listopadu a budou podle expertů hlavní brzdou průmyslu i po celé 4. čtvrtletí.

„Pozitivem je to, že v listopadu došlo v automobilovém průmyslu k obnovení výroby a situace se částečně normalizovala. Pro exportní průmyslové podniky, a platí to především pro ty ze segmentu malých a středních podniků, představují nová rizika rychle posilující koruna a růst úrokových sazeb,“ upozorňuje Miroslav Novák.

 

Sdílet článek

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Mohlo by Vás zajímat