Český maloobchod pod tlakem pandemie. Daří se prodeji přes internet

girl-4181395_640

Restriktivní vládní opatření se i v únoru negativně promítala do maloobchodních tržeb, když řada obchodů musí mít stále nuceně zavřeno. Analytici ale upozorňují na to, že právě s ohledem na vládní omezení lze samotná únorová čísla hodnotit pozitivně. „Oproti lednu maloobchodní tržby vzrostly o 2,8 % a v meziročním srovnání po očištění o kalendářní vlivy pokles maloobchodu činil jen 3 % (bez očištění meziroční pokles činil 5,8 %),“ říká analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.

V únoru oproti lednu po sezónním očištění vzrostly především tržby za nepotravinářské zboží (4,0 %), kde byl však v rámci segmentů vývoj značně diferenciovaný. Rostly ale i tržby za potraviny (1,9 %) a za pohonné hmoty (1,3 %). „Slušný výsledek únorového maloobchodu, samozřejmě s ohledem na vládní opatření, si lze vysvětlit realizací spotřebitelské poptávky nákupy prostřednictvím internetových obchodů. Prodeje přes internet a pomocí zásilkové služby totiž meziročně vzrostly o 41,7 %. Za první dva měsíce letošního roku prodeje přes internet meziročně vzrostly více než o třetinu,“ říká Novák.

V březnu lze ale očekávat zpomalení meziroční dynamiky prodejů přes internet. Ne však proto, že by se spotřebitelé začali od internetových prodejců odklánět, nýbrž kvůli vysoké srovnávací základně z loňského března: se začátkem pandemie v ČR byl totiž loňský březen prvním měsícem, kdy došlo k razantnímu nárůstu prodejů přes internet. Zatímco internetovým obchodům se v únoru dařilo, tak kamenné obchody v únoru nepřekvapivě vykázaly pokles tržeb. Meziroční pokles tržeb o více jak dvě třetiny pokračoval v prodejnách s oděvy a obuví. Hluboký pokles tržeb však vykázaly i prodejci výrobků pro kulturu, sport a rekreaci či výrobky pro domácnost. Nedařilo se ani prodejcům počítačů.

„Přesun z tradičních obchodů, který trvá již řadu let, pandemie dále urychluje. Ani po tolika letech boomu se přitom nedá říct, že by virtuální obchody dosáhly na hranice možností tuzemského trhu. Ať už jde o šíři sortimentu nebo o mapu pokrytí ČR. Proto i nadále zůstává perspektiva tohoto segmentu stále velmi příznivá, navzdory blížícímu se otevření tradičních obchodů. Je navíc otázkou, nakolik se zákazníci k nakupování v kamenných prodejnách dlouhodobě navrátí,“ říká i analytik ČSOB Petr Dufek.

Sdílet článek

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Mohlo by Vás zajímat