Český maloobchod dále dohání, co zameškal

Designer

I v dubnu reálné tržby maloobchodních prodejců v meziročním srovnání stouply, tentokrát o 5,3 %. To je výsledek, který je mezi naším a tržním odhadem. Březnový údaj byl sice mírně revidován z 6,1 % na 5,8 %, ale je zřejmé, že domácnosti zejména z důvodu rostoucích reálných mezd více utrácejí a tento trend by podle nás měl pokračovat i v dalších měsících.

Při detailnějším pohledu na jednotlivé oddíly maloobchodního prodeje pozorujeme, že meziročně rostly tržby napříč maloobchodním segmentem, za nepotravinářské zboží o 7,1 %, za pohonné hmoty o 3,9 % a za potraviny o 3,6 %. V případě potravin je třeba zmínit, že na meziměsíční bázi došlo k relativně vyššímu nárůstu jejich cen, přesto růst tržeb prodejců tohoto základního zboží byl podobný jako v březnu (4,0 %).

Výrazný pokles inflace a růst reálných mezd českých zaměstnanců jsou hlavními důvody, proč se maloobchodnímu sektoru opět začíná dařit.

Je proto na místě, abychom my jako spotřebitelé zůstali ostražití ohledně cen na pultech obchodů podobně jako na začátku roku. Zaměříme-li se blíže na prodejny dle prodávaného sortimentu, nejvíce rostly opět tržby prodejců s kosmetickými a toaletními výrobky (+17,1 %), ale oproti březnu došlo ke zpomalení tempa jejich růstu (+27,4 %).

V této oblasti se pravděpodobně projevují dřívější nákupy Čechů v zahraničí, zejména v Polsku, ale nyní patrně výhodnost nákupů za hranicemi pomíjí. Tržby byly vyšší také u prodejců s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (+8,4 %), s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (+2,7 %), s výrobky pro domácnost (+0,5 %) a s počítačovými a komunikačními zařízeními (+0,4 %).

Dále roste internetový a zásilkový prodej, kterému stouply tržby o 18,1 % a je jedním z hlavních tahounů maloobchodního sektoru jako celku.

Na druhé straně stojí obchodníci s oděvy a obuví, kteří zaznamenali mírný propad o 0,2 %. Rozdíly shledáváme mezi prodejnami dle jejich specifikace, kdy se ve specializovaných prodejnách potravin snížily tržby o 1,7 %. Naopak v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin vzrostly tržby stejně jako v březnu o 4,2 % a v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží byly vyšší dokonce o více než 18 %. Dále roste internetový a zásilkový prodej, kterému stouply tržby o 18,1 % a je jedním z hlavních tahounů maloobchodního sektoru jako celku.

V meziměsíčním srovnání tržby maloobchodních prodejců tentokrát stagnovaly. V případě pohonných hmot (-0,3 %) a potravin (-0,2 %) došlo k jejich poklesu, zatímco u nepotravinářského zboží byl evidován mírný růst (+0,1 %).

Výrazný pokles inflace a růst reálných mezd českých zaměstnanců jsou hlavními důvody, proč se maloobchodnímu sektoru opět začíná dařit. Domácnosti se nebojí otevřít peněženky a neodpírají si radosti života jako v minulém roce. Očekáváme, že domácí poptávka bude nabírat na síle a bude hlavním motorem růstu české ekonomiky v tomto roce.


Autorem textu je Martin Kron, analytik Raiffeisenbank

Sdílet článek

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Mohlo by Vás zajímat