Český autoprůmysl začal nový rok propadem

Automobilový průmysl – vlajková loď české ekonomiky a největší tuzemský obor generující přímo či nepřímo zhruba 10 % HDP – má za sebou velmi těžký rok. Propad evropského trhu, s nímž se vypořádával, byl sice podobný období, který zažil v časech po pádu banky Lehman Brothers, avšak tentokrát se odehrál nikoliv v průběhu pěti let, ale v podstatě během jediného roku, a to ještě ani ne celého. Už na podzim se tato část ekonomiky začala rychle oživovat a výroba osobních aut se opět přibližovala k předkrizovým úrovním výroby. Trend výroby začal být znovu velmi slibný a už v prosinci výsledky automobilek o 10 % překonaly předloňskou úroveň. „Tím to ovšem prozatím i skončilo, protože podle včera zveřejněných výsledků byl totiž v lednu počet vyrobených aut nejnižší za posledních sedm let. Dlužno dodat, že automobilovému průmyslu se v úvodu roku nedařilo ani v Německu, kde se produkce propadla dokonce o 23 %, a to už se tam poměřovala s docela nízkým srovnávacím základem,“ říká analytik ČSOB Petr Dufek.

S ohledem na fakt, průmysl včetně automobilového je fakticky motorem české ekonomiky a v době nových vln covidu  ji pomohl udržet se v černých číslech, to rozhodně není povzbudivá zpráva. „Dá se sice říct, že jde jen o jeden měsíc, nicméně příčiny slabého výsledku automobilového průmyslu asi hned tak nezmizí. Tou hlavní je nepochybně slabá poptávka po nových vozech na evropském trhu, kterou potvrzuje vývoj registrací v jednotlivých zemích EU (-24 %). Pokračující pandemie, respektive vlna lockdownů znovu srazila prodeje aut ve většině zemí Unie,“ říká Dufek. Výjimkou bylo jen Švédsko, kde se prodalo o 22,5 % aut více než loni.

Sdílet článek

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Mohlo by Vás zajímat