Český automotive získává tržní podíl, ale má stejné problémy jako zbytek Evropy

car-1149997_640

Českému automotivu se na první pohled daří lépe než zbytku Evropy. Ne vše je však tak růžové, jak se na první pohled může zdát. Nejlépe hodnocení vyznívá, když sledujeme celkový počet vyrobených automobilů v Česku. Za první čtyři měsíce se u nás vyrobilo přes 531 tisíc automobilů, o 14,4 % více než loni. Navíc produkce je v jednotlivých měsících celkem stabilní a pozitivně překvapila spíše čísla za poslední měsíc – duben.

Český automotive ovšem není jen produkce aut na našem území, ale také bohaté a pestré podhoubí subdodavatelů odkázaných na produkci aut v celé Evropě. A tam je situace horší. Podíl českého automotive na evropském trhu v posledních letech narůstá – výroba je zhruba o 10 % vyšší než v roce 2019, zatímco v Německu o více než 20 % nižší. Na druhou stranu slabší poptávka na začátku tohoto roku je problém jak pro německé, tak i české výrobce – necelých 30 % evropských firem v sektoru automotive (28 % českých) uvádí slabou poptávku jako svůj hlavní problém (nejvíce od roku 2020).

Poté, co byla uspokojena odložená poptávka po automobilech z časů covidu (převážně spalovací motory), spotřebitelé v celé Evropě s dalšími nákupy zatím otálí. I proto nehledě na rostoucí výrobu aut v Česku, celková reálná produkce segmentu automotive meziročně za celý první kvartál lehce poklesla.

A i když poptávka Evropanů časem oživí, problémem je rostoucí tlak na prodej elektromobilů, jejichž prodeje jdou letos napříč Evropou prudce dolů. A na zmenšujícím se koláči si navíc čím dál větší podíl ukrajují cenově konkurenceschopnější čínské elektromobily. I proto je dole také výroba elektromobilů v Česku – za první čtyři měsíce se snížila meziročně zhruba o třetinu.

A od příštího roku se navíc opět zpřísní limity pro CO2 na kilometr u nově prodávaných automobilů, což může ztížit koncernům manévrovací prostor při plánování výroby a prodejů. Pokud by závazné limity u nově prodaných aut překročily, hrozí jim vysoké pokuty. V takovém prostředí se zkrátka celému segmentu automotive může “plavat” dál velmi obtížně.


Autorem analýzy je Jan Bureš, hlavní ekonom Patria Finance

Sdílet článek

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Mohlo by Vás zajímat