Ztrátu v rozsahu desítek milionů korun vedle Brna počítají v Ostravě, Pardubicích i v Karlových Varech. „Kapitolu samu pro sebe pak představuje nové letiště v Českých Budějovících, ze kterého zatím žádná pravidelná linka nevzlétla, ač už do něj město i kraj investovaly přes miliardu korun,“ upozorňuje hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda. Zatímco v roce 2019 tuzemská regionální letiště – Brno, Karlovy Vary, Ostrava a Pardubice – odbavila dohromady celkem 1 310 000 cestujících, loni to bylo pouze 175 000 pasažérů, tedy zhruba 7,5krát méně. Tedy zhruba o 87 procent cestujících méně.
V letošním a příštích letech navíc letiště nemohou počítat s takovou podporou jednotlivých krajů a měst, protože i na ty finančně dopadají ekonomické vlivy pandemie. Těžce ztrátová regionální letiště tak musí zachraňovat nejen zmíněný přechod na nákladní přepravu, ale například i provozování letecké školy nebo pronájem budov. To ale samo o sobě nestačí.
„Zásadní změnu k lepšímu přitom nelze čekat ani letos, ani v příštím roce. Na předpandemickou úroveň se frekvence letecké dopravy celosvětově vrátí až v letech 2024 nebo 2025. Nad existencí některých regionálních letišť v ČR se tak vznáší stále otazník stále výraznější,“ říká Kovanda.