Češi hůře splácejí úvěry na spotřebu, poskytovatelé důkladněji ověřují bonitu

money-8023328_1280
Zájem nebankovních poskytovatelů spotřebitelských úvěrů o data z Nebankovního registru klientských informací pro pečlivé prověření bonity a platební morálky dlužníků neustále roste. Svědčí o tom nejen zvyšující se počet dotazů stávajících členů (meziročně o 17 %), ale i rostoucí počet společností, které databázi využívají. Do registru nově vstupuje společnost Twisto, která poskytuje svým klientům zejména odložené platby.
Objem nesplácených úvěrů na spotřebu dosáhl ke konci prvního čtvrtletí letošního roku 25,5 miliardy korun, tedy o 10 % více než o rok dříve.
„Odložené platby jsou výrazným trendem posledních let, který spotřebitelům šetří čas a udržuje cash flow. Fintechová společnost Twisto vychází těmto požadavkům vstříc a nabízí svým zákazníkům služby, které jim ulehčují život. S vysokou kvalitou těchto služeb se ale také pojí zodpovědnost v jejich poskytování. Důkladné ověřování bonity klientů nabírá na důležitosti zvláště v současné době, kdy se zhoršuje platební morálka u úvěrů na spotřebu,“ uvedl Jiří Rajl, výkonný ředitel Nebankovního registru klientských informací.
Objem nesplácených úvěrů na spotřebu dosáhl ke konci prvního čtvrtletí letošního roku 25,5 miliardy korun, tedy o 10 % více než o rok dříve. Trendem je úbytek dlužníků, kteří mají se splácením problém, čímž se ale naopak zvyšuje průměrná nesplácená částka na jednoho dlužníka.
Problémy se splácením se prohlubují hlavně u mladších věkových skupin, přičemž u lidí ve věku 15–24 let se průměrná nesplácená částka zvýšila meziročně o 27 % na 112 tisíc Kč. U věkové skupiny 25–29 let se pak průměrná nesplácená částka zvýšila o 18 % na 153 tisíc Kč.
Členové registrů mezi sebou sdílí informace o bonitě, důvěryhodnosti a platební morálce klientů a poskytují tak úvěry jen těm klientům, kteří je mohou řádně splácet.
„Připojením se k NRKI posilujeme naši pověst transparentní a důvěryhodné finanční instituce. Naši klienti mohou mít jistotu, že při posuzování jejich žádostí využíváme nejspolehlivější dostupné informace. V dnešní dynamické ekonomické situaci je naprosto klíčové mít přístup k co nejpřesnějším informacím ať pozitivním či negativním o našich klientech. Vstup do NRKI právě nyní nám umožní lépe reagovat na aktuální výzvy a poskytovat našim klientům kvalitnější služby,“ dodal Jan Čermák, Head of Risk v Twistu.
Problémy se splácením pomáhá minimalizovat důkladné prověřování žadatelů o úvěr i prostřednictvím databáze Bankovního a Nebankovního registru klientských informací. Členové registrů mezi sebou sdílí informace o bonitě, důvěryhodnosti a platební morálce klientů a poskytují tak úvěry jen těm klientům, kteří je mohou řádně splácet.
Počet dotazů na úvěrové zprávy klientů nebankovních poskytovatelů úvěrů neustále roste. Za loňský rok došlo ke zvýšení počtu dotazů o 11 % oproti roku 2022 a v letošním roce je za prvních pět měsíců nárůst oproti stejnému období v loňském roce dokonce 17%.

Sdílet článek

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Mohlo by Vás zajímat