Boom maloobchodních prodejů? Nárůst je nutné brát s rezervou

Maloobchodní tržby se v listopadu meziročně zvýšily o 11,7 %, neočištěné dokonce o 13,2 %. Na první pohled vypadají dnes zveřejněná čísla z maloobchodu jako velmi silná – svědčící o boomu nakupování v ČR, avšak na ten druhý tomu tak podle analytiků zcela není, protože nelze přehlížet velmi nízký srovnávací základ z předloňského listopadu, kdy na toto odvětví dolehl poměrně tvrdý lockdown. Tento vliv je nejvíce vidět u tehdy uzavřených obchodů s oblečením, jejichž tržby aktuálně poskočily o téměř tři sta procent.

„Spíše než se dívat na meziroční skoky v tržbách, bude i tentokrát lepší podívat se na meziměsíční vývoj, respektive na srovnání s předkovidovým rokem 2019. Z pohledu na meziměsíční očištěná data je zřejmé, že se toho v obchodech až tak moc v letošním roce neděje,“ upozorňuje analytik ČSOB Petr Dufek.

Očištěné tržby v podstatě už od „rozvolněného“ května více méně stagnují a jsou zhruba o sedm procent výše než v posledním předkovidovém roce. „Nedá se proto mluvit o nějaké přehnané nákupní horečce tuzemských spotřebitelů. Ostatně to potvrzuje i listopadový jednoprocentní meziměsíční pokles tržeb v obchodech,“ říká Dufek.

Ekonom BHS Štěpán Křeček to vidí optimističtěji: „Lidé mají chuť utrácet úspory z koronavirové krize. Neodrazuje je ani vysoká inflace. Výsledkem jsou obří nárůsty tržeb obchodníků.“

Ve srovnání s rokem 2019 byly listopadové tržby obchodníků o 7,4 % výše. Za tímto číslem můžeme hledat především výrazně vyšší zájem o elektroniku a vybavení domácností. Naproti tomu stále výrazně méně lidé nakupovali oblečení a obuv (mimochodem u nás nejrychleji zdražující v rámci EU)  a slabší byly i prodeje pohonných hmot.

Sdílet článek

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Mohlo by Vás zajímat