Blokace Suezského průplavu bude delší. Zboží zdraží i Čechům

Vyproštění obřího kontejnerového plavidla, které po najetí na mělčinu již čtvrtým dnem blokuje Suezský průplav, si vyžádá minimálně dalších pět dní. Podle agentury Bloomberg to uvádějí zdroje obeznámené se situací. Čtyři sta metrů dlouhá a 220 tisíc tun vážící loď bude v úzkém hrdle průplavu zaklíněná nejméně do středy. Ztěžuje se tak přeprava například energetických surovin či zemědělské produkce.

„Blokace Suezu nastává v nejméně vhodnou dobu, kdy v důsledku pandemie a zotavování světového obchodu z ní jsou přetížené přepravní, nakládkové a kontejnerové kapacity na mezinárodních námořních trasách, včetně té mezi asijskými a evropskými přístavy. To již od sklonku minulého roku mezinárodní přepravu značně prodražuje,“ upozorňuje hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Protahuje to prodlevy v mezikontinentálních dodávkách, s nimiž se potýkají třeba i české automobilky TPCA či Škoda Auta, jež například z důvodu nedostatku čipů musí letos zastavovat či alespoň omezovat výrobu. V důsledku globálně stoupají ceny například průmyslových vstupů, což postupně zesílí tlaky také v oblasti spotřebitelské inflace, i v ČR.

Nemožnost využívat k námořní přepravě Suezský průplav, „ústřední křižovatku globalizovaného světa“, jíž proplouvá dvanáct procent světového obchodu, dále zvedá již tak vystupňované přepravní náklady. Každá jedna hodina pokračující blokace průplavu stojí skoro 400 milionů dolarů neboli 8,9 miliardy korun. Aktuálně je kvůli blokaci v průplavu „zácpa“ čítající takřka 240 plavidel, vyplývá z dat agentury Bloomberg.

Například tankery, které převážejí ropné produkty, kvůli blokaci průplavu tento týden čelí takřka zdvojnásobení přepravních nákladů. „Dopad zvýšení přepravních nákladů na konečné ceny například benzínu či nafty však z velké částí utlumí fakt, že blokace nastává v době končící zimní sezóny, kdy každoročně přirozeně klesá poptávka jak po ropných produktech, tak po zkapalněném zemním plynu. Takže pokud bude Suez zablokován do druhé poloviny příštího týdne, například zdražení pohonných hmot v ČR by nemělo být nijak fatální,“ odhaduje Kovanda.

Suez však k přepravě nevyužívají zdaleka jen dodavatelé energetických produktů. Průplavem proplouvají třeba kontejnerové lodě plně naložené kávou robusta, využívané při výrobě známých značek typu Nescafé. Veškeré kávové boby, které se se převáží z východní Afriky či Asie do Evropy, putují právě Suezem. Evropští odběratelé a výrobci kávy nemají dostatečné zásoby, tudíž prodloužení blokace průplavu do druhé poloviny příštího týdne znamená výpadky v produkci, a tedy tlak na růst cen. „Nelze tak vyloučit, že více za kávu nakonec kvůli blokaci zaplatí i český zákazník,“ říká Kovanda.

Sdílet článek

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Mohlo by Vás zajímat