Akce „suchej únor“ má stamilionový vliv na prodeje alkoholu

champagne-3515140_1280

Stále populárnější akce „Suchej únor“, kdy lidé celý (nejkratší) měsíc dobrovolně abstinují, představuje stále větší problém pro prodejce alkoholu. Ať už se jedná o hospody (samy o sobě tvrdě zasažené opatřeními proti koronaviru) či hypermarkety; ty letos akce zasáhne především. „Letos lze jejich ztrátu způsobenou akcí „Suchej únor“ vyčíslit na zhruba půl miliardy korun,“ odhaduje na zákkladě dostupných dat hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda. Podle průzkumu agentury Nielsen Admosphere se totiž do akce „Suchej únor“ zapojuje šest procent dospělé populace v ČR. Vzhledem k počtu dospělých obyvatel ČR, zhruba 8,7 milionu lidí, to znamená, že se do akce zapojuje více než půl milionu z nich.

Ze zprávy Alkofakta 2020, kterou sestavili organizátoři akce „Suchej únor“ a Ladislav Csémy z Národního ústavu duševního zdraví, vyplývá, že přibližně 90 procentům účastníků akce se podaří její cíl naplnit. To znamená, že zhruba 470 tisíc lidí si alkohol opravdu zcela odpustí. Ač by jej – nebýt akce „Suchej únor“ – jinak tito lidé konzumovali (a kupovali).

Za alkoholické nápoje obyvatelé ČR v obchodech podle nejnovějších dat Eurostatu – za rok 2019 – utratí zhruba 94 miliard korun ročně. To je přibližně 10 800 korun v přepočtu na dospělou osobu. Měsíčně jde tedy o přibližně 900 korun na osobu.  Akce „Suchej únor“ se ovšem budou účastnit spíše ti konzumenti alkoholu, kterým relativně více záleží na životosprávě, pročež i jejich konzumace alkoholu je i bez akce „Suchej únor“ podprůměrná. Jejich měsíční výdaje za alkohol činí průměrně zhruba 750 korun, nikoli 900 korun.  Pokud tito lidé dodrží „Suchej únor“ i letos, připraví prodejce alkoholu po celé ČR během právě letošního února o přibližně 350 milionů korun.

Navíc, u deseti procent účastníků akce, kteří se do ní rozhodli zapojit, ale nakonec její cíl nenaplnili, lze na základě údajů z minulých ročníků předpokládat nulovou spotřebu alkoholu alespoň po část letošního února. Pokud tito lidé utratili v průměru za alkohol zhruba poloviční částku, než jakou by utratili nebýt jejich (byť nakonec ne zcela úspěšného) zapojení se do akce „Suchej únor“, jedná se o dalších zhruba 20 milionů korun ztráty pro prodejce alkoholu.

„Podle zmíněné zprávy Alkofakta 2020 však část účastníků akce drží „Suchej únor“ i během března, dubna či května. Ještě v květnu se alkoholu nedotkne dvanáct procent účastníků akce, což odpovídá 62 400 osob. Ještě více lidí zřejmě logicky vydrží alkohol nekonzumovat v březnu a dubnu. Takže tito lidé v souhrnu připraví prodejce alkoholu počínaje březnem až do konce letošního roku v souhrnu o dalších zhruba 150 milionů korun,“ doplňuje Kovanda. V součtu tak letos prodejci alkoholu přijdou ve srovnání s běžnými tržbami o více než půl miliardy korun, konkrétně 520 milionů korun.

Sdílet článek

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Mohlo by Vás zajímat