Stát slibuje v roce 2024 otevřít rekordní kilometry nových dálnic

Rozvoj dálnic, silnic a železnic má být v roce 2024 rekordní, slibuje vláda. Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) má v 2024 disponovat částkou 150,5 mld. Kč

  • Rozpočet je sestaven z:
    • národních zdrojů ve výši 118,4 mld. (z toho 26 mld. tvoří dluhové financování)
    • evropských prostředků ve výši 32,1 mld. Kč.
  • Rozdělení výdajů:
    • investice 99,4 mld. Kč
    • neinvestiční výdaje pak 51,1 mld. Kč.

Rozpočet počítá i s příspěvkem pro kraje na opravy a rekonstrukce jejich silnic II. a III. tříd., v jehož rámci si kraje příští rok rozdělí 4 mld. korun. Více než 1 miliarda půjde železničním dopravcům na podporu zavádění jednotného evropského zabezpečovače ETCS.

Finanční a technická podpora EIB bude zaměřena na financování železničních projektů v letech 2023–2027 až do výše 7 mld. EUR, tj. cca 175 mld. Kč.

Prostřednictvím jednotlivých úvěrů EIB budou přednostně podpořeny velké projekty, jako jsou hlavní železniční koridory a uzly TEN-T, kde je infrastruktura elektrifikovaná, nebo kde je plánovaná elektrifikace do deseti let, nebo kde bude infrastruktura do deseti let přizpůsobená pro provoz vlaků s nulovými emisemi CO2.

Výstavba silniční infrastruktury

  • ŘSD bude pracovat s rekordním rozpočtem přes 79 mld. Kč.
  • Rekordní rozestavěnost dálničních a silničních staveb bude pokračovat i v 2024.
  • 2023 se zahájilo dohromady 71,6 km dálnic a silnic I. třídy

Z toho dálnice 55,9 km a 15,7 km silnic I. třídy

    • Pokračování D35 kolem Vysokého Mýta, z Janova do Opatovce, tunel Homole
    • Dva úseky D6 (Hořovičky a Hořesedly) směrem ke Karlovým Varům
    • Další úsek Velkého městského okruhu v Brně
  • Aktuálně jev ČR rozestavěno 253,3 km dálnic a silnic I. třídy
    • Z toho 189,1 km dálnic
    • 64,2 km silnic I. třídy
  • Do fáze realizace se chystá úsek D11 z Trutnova na státní hranice s Polskem
  • Ve výstavbě jsou tři úseky D35 a v příštím roce začne stavba dalších
  • Výstavba D55 probíhá: Zlínský, Jihomoravský a Olomoucký kraj

 V roce 2024 se má otevřít celkem 146,3 km nových dálnic a silnic I. třídy:

    • z toho dálnic 118,1 km
    • a silnic I. třídy 28,2 km
  • O 32 km se prodlouží písecká dálnice D4 (PPP projekt)
  • O dalších 28,4 km bude delší jihočeská dálnice D3
  • O 21,4 km bude delší D55 od Babic až do Bzence
  • O celkem 10,9 km bude delší chomutovská D7
  • V roce 2024 je v plánu zahájit dohromady 163,7 km dálnic a silnic I. třídy,

z toho dálnice 116,7 km a 47 km silnic I. třídy, např.:

    • Pokračování D0 mezi Běchovicemi – D1
    • Zbývající úseky jihočeské D3 v délce 15,5 km
    • Další úseky dálnic na D6 nebo D7
    • Když to dobře půjde, zahájí se výstavba celkem 35,7 dálnice D35
  • Díky vysoké rozestavěnosti se v letech 2023 a 2024 otevře 133,5 km nových dálnic a 83 km silnic I. třídy.
  • Více informací na mapovém portálu ŘSD: Stavby – Mapa staveb – ŘSD ČR (rsd.cz)

 Rozvoj a modernizace železnice

  • Výdaje na železnice mají být v 2024 ve výši 57,48 mld. Kč.
  • Bude pokračovat projektová příprava vysokorychlostních tratí,
  • Začnou práce na modernizaci trati Plzeň – Domažlice – st. hranice SRN.
  • Již na začátku ledna 2023 začala modernizace úseku Praha-Výstaviště – Praha-Bubny, který je součástí modernizace a výstavby celé trati na Letiště Václava Havla
  • Začaly také práce na zdvoukolejnění Branického mostu.
  • Zásadní rekonstrukce začne i v Brně, kde zahájíme tendr na modernizaci stanice Brno-Královo Pole, která mj. počítá s výstavbou nové nádražní budovy.
  • Stavbaři by se měli začít soustředit i na modernizaci další části třetího koridoru, a to v rámci optimalizace úseku Karlštejn – Beroun.
  • Pokračovat bude dále instalace evropského zabezpečovacího zařízení (ETCS) na síti Správy železnic
    • Nyní se pracuje na 417 km tratí, v přípravě je přes 3 200 km tratí
    • Do ETCS půjde v roce 2023 celkem 2,4 mld. Kč

Další významné stavby v roce 2023

  • celkem 30 tendrů na realizaci s předpokládanou hodnotou přes 60 mld. Kč
    • rekonstrukce trati Přibyslav – Pohled
    • modernizace stanice Brno-Královo Pole
    • kompletní rekonstrukce úseku Lipník n/B – Drahotuše
    • zvýšení kapacity trati Týniště n/O – Solnice
    • rekonstrukce trati Kyjice – Chomutov
    • Bezbariérový přístup na nástupiště a prodloužení podchodu v Kolíně
    • Více informací v mapovém portálu Správy železnic: https://mapy.spravazeleznic.cz/

Sdílet článek

Mohlo by Vás zajímat