Závěr loňského roku byl z pohledu maloobchodu slabší

Maloobchodní tržby v prosinci oproti listopadu poklesly o 1 % a v meziročním srovnání po očištění o kalendářní vlivy vzrostly jen o 1,5 %. „Částečně to lze vysvětlit tím, že české domácnosti začaly na Vánoce nakupovat o něco dříve, což se pozitivně promítlo do maloobchodu v říjnu a v listopadu, ale samotný prosinec již byl slabší,“ míní analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.

Zároveň se mohly v závěru roku více prohloubit obavy domácností z vysoké inflace, což v prosinci signalizovala i spotřebitelská důvěra. Jak moc však bude nákupní apetit domácností ovlivněn vysokou inflací, bude jasnější až v nadcházejících měsících.

V souhrnu za celý loňský rok maloobchodní tržby vzrostly jen o 4,4 %, což vzhledem k vývoji v roce 2020 rozhodně není podle analytiků nijak závratný růst. Zatímco na začátku roku byla poptávka domácností tlumena protiepidemickými opatřeními, samotný závěr roku byl pro změnu ve znamení obav z rychle rostoucí inflace.

V rámci maloobchodu se loni dařilo opět hlavně internetovým obchodům, kterým tržby meziročně vzrostly o 16,3 %. Celý loňský rok tak byl ve znamení pokračujícího přesunu nákupů z kamenných obchodů směrem k e-shopům. Loni se dařilo i dalším segmentům maloobchodu jako byl prodej počítačů či výrobků pro domácnost.  Naopak tržby obchodům s oděvy a obuví vzrostly jen o 4,7 % a nacházejí se tak i nadále hluboko pod rokem 2019.

 

 

 

 

Sdílet článek

Mohlo by Vás zajímat