V každém šálku výběrové kávy je nepředstavitelná dřina mnoha lidí

thumbnail_Obrázek54

Vychutnat si dobré kafe je pro mnoho lidí jednou z nejpříjemnějších částí dne. Málokdo si však v daný okamžik uvědomuje, jaká práce je za kávovými zrny a že samotné vypití šálku je jen završením mnohaměsíčního příběhu i procesu, který začíná na plantážích v dalekých tropických krajinách.

Káva a místa, na kterých roste, učarovaly dvojici česko-slovenských bratrských párů Kleinových a Hanincových. Ti podlehli její omamné vůni a v Brně založili společnost MOTMOT, která se zabývá dovozem, pražením a prodejem kávy a produktů z ní.

O tom, jak to všechno začalo, ale i o plánech společnosti se rozpovídal jeden z jejich zakladatelů Petr Klein.

Na vašem webu píšete: „Snažíme se přibližovat lidem u nás, jak rozmanitá káva může být. Nabídnout pohled na cestu kávového zrna z plantáže až do hrníčku.“ Je zjevné, že kávu milujete, ale ne každý milovník kávy se v oboru rozhodně začít podnikat. Vy ano – proč?

Za nápadem stojí česko-slovenské kvarteto bratrů, přesněji dvě dvojice bratrů Petr & Pavel a Peter & Pavel. Potkali jsme se na vysoké škole, rozuměli jsme si natolik, že když nás po škole navštívili bratři ze Slovenska s nápadem společného podnikání, souhlasili jsme. Nespornou výhodou v rozhodování bylo, že kluci během studií navštívili několik zemí rozvojového světa, kde pracovali na různých školních projektech. Po několika debatách jsme společně došli k tomu, že chceme dělat to, co nás baví a že budeme pracovat s komoditou, ideálně takovou, která nám chutná a které budeme moci našim přičiněním přidat vysokou přidanou hodnotu.

Petr Klein

Z této rovnice nám vyšla káva, přesněji řečeno káva výběrová. Po společné cestě do Nikaraguy, kde Peter během studií strávil více než dva roky svého života, jsme viděli krásy této krajiny včetně pěstování kávy. Na plantáži Selva Negra jsme si to vyzkoušeli na vlastní kůži a zamilovali jsme se. Proto jsme založili pražírnu výběrové kávy. Z dnešního pohledu to vnímám jako docela troufalé rozhodnutí, jelikož jsme o tom v té době ještě takřka nic nevěděli.

Tento vývoj zjevně odráží zajímavá rovnice z vašeho webu: čtyři bratři a kafe banda = MOTMOT… Jak to tedy všechno začalo?

Společnost jsme ve skutečnosti zakládali nejprve tři, jelikož ten čtvrtý byl tou dobou právě v Nikaragui. Byli jsme čerstvě po studiích, sám jsem se v té době rozhodoval, zda zůstanu u tenisu, kterému jsem se věnoval od útlého mládí. Nicméně po zkušenostech získaných v USA jsem věděl, že se nechci živit sportem a nechávám si jej jako skvělou volnočasovou aktivitu, která mi krásně zpestří den. Byli jsme každopádně svobodní, bezdětní, naivní chalani, bez peněz, nicméně nechyběl nám entuziasmus a spousta mladické energie. Neměli jsme co ztratit. Ze začátku jsme dělali všichni všechno. Postupem času se měnily naše role a povinnosti, přibývali noví kolegové a my na vlastní kůži pocítili, jak se zvyšuje spolu s tím i naše odpovědnost za naše jednání. Bratři Hanincovi milují obchodování, proto se převážně věnují obchodu. Můj bratr miluje čísla, grafy, excelovské tabulky a proto je finanční ředitel. A já měl v průběhu let na starosti několik projektů. Miluji práci s pracovitými a stejně smýšlejícími lidmi jako jsem já. Možná i proto jsem v roce 2022 dostal na starosti svůj největší dosavadní projekt a to chytnout se vedení naší rodinné pražírny. To jsou čtyři bratři, nicméně moc dobře si uvědomuji, že MOTMOT to nejsme jen my, čtyři bratři. To, kde dnes jsme, je díky práci celé naší kafe bandy. Počínaje pražiči, přes baliče, vedoucího výroby až po obchodníky a baristy, kteří se dennodenně věnují našim zákazníkům.

Podle čeho jste si zvolili název společnosti MOTMOT?

Dodnes to je jedno z nejrychlejších rozhodnutí, jehož desetivteřinová obhajoba byla ztvrzena jednohlasným ano. Příběh pražírny MOTMOT začal v Nikaragui. V Nikaraguji je totiž národním symbolem krásný pestrobarevný ptáček MOTMOT se zvláštními ocasními pírky, tento symbol vyobrazují v Nikaraguii takřka na každém místě. My si ho propůjčili do názvu i do loga společnosti.

Řada lidí – mezi patřím i já – pěstuje kávovník doma a už se jim i podařilo vypěstovat si vlastní zrna a uvařit doma vlastní kafe. Zkoušel jste to i vy nebo někdo z vašich společníků?

Dárkové balení výběrové kávy.

Před třemi lety na svátek práce jsme s týmem zasadili tisíc kávovníků v profesionálních sklenících naší alma mater – Mendelovy univerzity. Podařilo se nám zhruba 600 z nich vypěstovat a již dělají radost v domácnostech našich zákazníků v Česku i na Slovensku. My jsme výběrovou pražírnou a káva musí splňovat určité kritéria a tady vypěstovaná káva by tyto kritéria s největší pravděpodobností nesplnila. Ale věříme, že kávovníky dělají radost a kdo ví, třeba z nich někdo ze zákazníků již kávu uvařit zkusil.

Jaká byla vaše reakce, když jste viděl poprvé na vlastní oči růst kávovník na plantáži uprostřed tropů?

V první moment jsem byl překvapený, jak malebné místo to je. Spousta lidí si představuje pod pojmem plantáž místo, kde najedou buldozery a zplanýrují danou krajinu a vysadí tam nějakou plodinu. Plantáž výběrové kávy je ale místo plné stromů a zeleně. Není tajemstvím, že kávovník nesnáší přímé osvětlení sluncem, proto se mu daří ve stinných vysoko nadmořských výškách. Představte si šachovnicově uspořádané keříky kávovníků vzrostlé zhruba do výšky ramen, které tvoří střední patro lesa. Místo bujné vegetace, které je útočištěm mnoha zvířat i živočichů.

Pro našince a stamiliony lidí ve vyspělých zemích na světě je káva takřka každodenní samozřejmostí. Nicméně je za tím schováno velké množství práce. Jak těžké a časově je tedy „vyrobit“ kafe, které pak pijeme?

Jeden šálek dobré, výběrové kávy dokážete vypít i za pár vteřin. O tom, co všechno se muselo stát, aby to byly skvělé vteřiny, je nepředstavitelná dřina velkého množství lidi. Samotné vypražení kávy trvá zhruba 15 minut, ale cesta kávy z plantáže do šálku kávy trvá měsíce. Mimochodem přesně o celém tomto procesu hovoříme společně s Pavlem Hanincem na každém zážitkovém pražení kávy, které pořádáme pro naše zákazníky a klienty každý měsíc. Uvidíte celou naší pražírnu, co děláme a jak to děláme. V případě, že vás káva fascinuje a chcete se o ní dozvědět více doporučuji návštěvu u nás.

Jaké byly začátky společnosti a jak obtížné bylo uchytit se na českém trhu?

Bylo to složité. Nic jsme o podnikání nevěděli, o vedení lidí nemluvě. Spousta hledání, spousta slepých uliček. Jak říká můj bratr, byla to super škola, nemusela mít však tak drahé školné. S pokorou pracujeme na tom, abychom to každý den mohli posunout dál, abychom získali další úsměv spokojeného zákazníka, kterému náš příběh zachutná.

Jaké zboží a služby vaše společnost nyní nabízí?

Vlajkovou lodí pražírny je ucelené portfolio výběrových káv Arabica, díky níž můžeme zákazníkovi nabídnout kávy od klasických hořko-čokoládových chutí, až po ty doopravdy ovocitější a dnes čím dál populárnější kyselejší chutě kávy. Dále máme v nabídce vybavení k přípravě kávy, jak na doma tak i do firmy. Baví nás spolupráce s rodinnou čokoládovnou Herůfek z Čejče. Náš společný zákazník milovník kvalitní kávy i čokolády a byl iniciátorem zrození naprosto originální čokolády Nibs and coffee. Zakladatel čokoládovny Michal ji s naší kávou vyladil do čokoládového nebe. V nabídce máme Cascaru (kávové slupky), ze kterých je výborný nápoj podobný čaji, který obsahuje kofein. Veškerou naši nabídku naleznete fyzicky v našich prodejnách – coffee pointech v centru Brna na Masarykove ulici 12 nebo na Skácelově 34 v Králově poli. Případně se můžete zastavit přímo na naši centrále na severu Brna v Lelekovicích, kde máme pražírnu, sklad a chráněnou dílnu, která nám zabezpečuje balení a expedici. Vše naleznete i na našem e-shopu, díky němuž zasíláme kávu po celé střední Evropě.

Kolik lidí MOTMOT zaměstnává?

Je to neuvěřitelné, ale k dnešnímu dni je nás 20. V případě, že budu počítat i naše šikovné brigádníky, tak je nás 26.

Jak moc dopadají na vaše podnikání úskalí jako růst cen energií či kolísání cen dopravy?

Určitou částí ovlivňují koncovou cenu pro zákazníka, proto s bratry vnímáme, že je důležité mít čím dál stabilnější a silnější obchodní partnery a dodavatele. Jak říkáte, podnikání je spleť různých nástrah a úskalí, jsem však přesvědčen, že je lze houževnatostí a pílí vždy překonat.

Jakým způsobem máte zajištěny dodávky kávy z producentských oblastí a jak řešíte situace, když kvůli klimatickým vlivům je ovlivněno množství nebo kvalita úrody?

Část naší produkce nakupujeme přímo na specializované burze, další část pak v největších evropských přístavištích. Například naši Nikaraguu Selva Negru si necháváme dovážet přímo z plantáže díky našemu partnerovi, který importuje kávu do Evropy. Každá klimatická změna má vliv na koncovou kvalitu kávy. Existují instituce a lidé, kteří hodnotí dle přísných kritérií kvalitu dané kávy na trhu. V případě, že káva nesplňuje daná kritéria automaticky spadá do kategorie kávy komoditní, kterou mi nepražíme a pražit nechceme. Když káva dosáhne určitého počtu bodů, je hodnocena jako výběrová, poté je již práce na nás. Vybereme si vzorky, napražíme si je, ochutnáme a v případě, že nám káva a její chuťový profil vyhovuje, kávu objednáváme.

Jaké jsou plány společnosti MOTMOT pro zbylou část letošního roku?

V tuto chvíli běží naplno finální přípravy na letošní Vánoce. Firmy v tuto chvíli již začínají objednávat balíčky pro své zaměstnance nebo klienty. Do konce roku máme pro firmy ještě možnost dodat kávu na náhradní plnění. Kávu na Vánoce máme již vybranou, ladíme poslední detaily v receptuře pražení. Začínáme detailněji plánovat výrobu a expedici. Tak abychom to vše stihli zabalit a včas doručit. Do konce roku přistanou na pulty ještě dvě nové kávy, které potěší opravdové fajnšmekry. No a v listopadu se těšíme na vypuštění vánoční nabídky B2C, kde máme pro zákazníky připraveno opět překvapení, které jim pevně věřím vykouzlí úsměv na rtech.

Sdílet článek

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Mohlo by Vás zajímat