V Česku se začíná stavět první „soukromá“ dálnice

highway-4494907_640

Tento týden začala dostavba úseku dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Úsek má být dokončen v roce 2024 a půjde o první soukromou dálnici v ČR, respektive výstavbu prostřednictvím PPP, partnerství veřejného (public) a soukromého (private) sektoru. Privátní sektor, konkrétně francouzské konsorcium DIVia, úsek dálnice postaví a bude jej pak bezmála čtvrtstoletí i provozovat. Za to mu stát zaplatí. Po této lhůtě komunikace přejde do státního vlastnictví.

„Tlak na veřejné rozpočty, který sílí i v důsledku probíhající pandemie, vytváří podmínky, v nichž se PPP realizace stává z hlediska státu atraktivnější. To proto, že se v rámci PPP realizace zapojující soukromé finanční prostředky, takže ty veřejné lze ponechat na jiná využití. Post-pandemická éra tak může vrátit PPP realizace na výsluní zájmu, odkud zmizely po prvotním nadšení z nich v polovině prvního desetiletí tohoto milénia,“ odhaduje hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Jak ale upozorňuje, jelikož státní sektor má možnost si půjčit prostředky levněji, za nižší úrokovou sazbu, než je tomu v případě PPP realizace, musí ve prospěch tohoto řešení mluvit také další faktory, jež tuto nevýhodu více než vyváží. Mezi tyto faktory patří efektivnější využití prostředků ze strany soukromého sektoru. „Privátní firmy jsou totiž schopny lépe pracovat s rizikem, a tak snížit celkové náklady projektu po celou dobu jeho životnosti a tím ušetřit veřejnému sektoru finanční prostředky. Dalším faktorem je lhůta provádění projektu, poněvadž v případě realizace projektu soukromým sektorem nebývá problém s dodržením termínu,“ říká Kovanda.

Pro běžného řidiče, který danou dálnici využije, se z praktického hlediska nic nezmění v porovnání s „běžnou dálnicí“.

Sdílet článek

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Mohlo by Vás zajímat