Důvěra ekonomických subjektů v listopadu mírně poklesla a tzv. souhrnný indikátor důvěry se meziměsíčně snížil o 0,1 bodu na hodnotu 95,2. Jedná se o nejnižší hodnotu souhrnného indexu od letošního dubna.
Listopadová čísla důvěry lze volně přeložit tak, že se do jisté míry uvolnila „úzká hrdla“ ve výrobních řetězcích, což se pozitivně odrazilo především v průmyslu. Na druhé straně optimismus mezi spotřebiteli v listopadu dále klesal, a to především kvůli obavám z vysoké inflace a zhoršení celkové ekonomické situace. Rychlý růst spotřebitelských cen v kombinaci se zrychlováním pandemie zároveň naznačuje, že spotřeba domácností ve 4. čtvrtletí prudce zpomalí, což se negativně propíše do hospodářského růstu v závěru letošního roku.
Celková důvěra v listopadu de facto stagnovala. Detailnější pohled však ukazuje, že v rámci jednotlivých odvětví byl vývoj značně variabilní. Na jedné straně se zlepšila důvěra podnikatelů v průmyslu, na straně druhé však došlo k razantnímu poklesu důvěry spotřebitelů.
Mezi podnikateli byl nejvyšší meziměsíční nárůst důvěry zaznamenán v průmyslu. Důvodem je především to, že více průmyslových podniků pro příští měsíce očekává rychlejší růst výroby. Zároveň však podniky zhoršily výhled na současnou celkovou poptávku a v neposlední řadě nejvíc průmyslových podniků v historii měření očekává růst prodejních cen svých výrobků. Prudký cenový růst mezi průmyslovými výrobci pokračuje. Mírný růst důvěry si v listopadu připsalo stavebnictví. Důvěra v obchodu a ve vybraných službách se naopak mírně zhoršila.
Důvěra se v listopadu výrazně snížila mezi spotřebiteli, kde je středobodem obav růst inflace a narůstá i pesimismus ohledně budoucího hospodářského vývoje. Počet respondentů obávajících se dalšího růstu cen byl v listopadu opět nejvyšší v historii zjišťování.
V souhrnu zveřejněný listopadový indikátor důvěry naznačuje, že proces silného oživování domácí ekonomiky bude v závěru letošního roku přerušen. O tom, zda toto přerušení bude jen dočasné nebo se přelije i do části příštího roku, rozhodne vývoj na nabídkové straně ekonomiky a ochota domácností realizovat nákupy zboží a služeb.
Autorem textu je analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák