Služby v ČR vloni propadly o téměř 12 %

Zatímco průmyslu se v závěru roku dařilo dohánět ztráty z prvního pololetí a meziroční produkce i zakázky byly dokonce nad úrovní předloňského prosince, služby zůstávaly dál pod tlakem. Pár týdnů rozvolnění se sice do výsledků stravovacích a ubytovacích služeb propsalo, šanci ovlivnit celková čísla za uplynulý rok však už byla jen minimální. Nejvýraznější, dvouciferné, propady vykazuje cestovní ruch, který omezeními trpí nejvíce. Cestovní kanceláře loni přišly o zhruba 70 % tržeb, hotely a restaurace o polovinu, respektive třetinu. Tržby v letecké dopravě, které jsou z cestovním ruchem úzce spojeny, se zkrátily o přibližně dvě třetiny.

„Včera zveřejněná čísla o vývoji cestovního ruchu vlastně už jen doplnila celkový chmurný obrázek celého odvětví, které v důsledku restrikcí čekají ještě hodně perné měsíce. Jak navíc bylo vidět v létě a na začátku podzimu, ani rozvolnění automaticky neznamenalo návrat k dřívějším tržbám, protože ochota domácích i zahraničních návštěvníků cestovat byla v časech korony výrazně nižší, byť se to tak místnímu cestovali nemuselo až tak zdát. Nicméně statistiky hovoří v tomto směru naprosto jasně,“ upozorňuje analytik ČSOB Petr Dufek.

Pro některé obory je naopak krize příležitost k expanzi, jak ukazují výsledky třeba poštovních a kurýrních služeb. Zejména díky příklonu spotřebitelů k internetovým obchodům zaznamenaly doručovací služby nárůst reálných tržeb o více než 13 % a jejich obrat tak loni dosáhl nového maxima. Vyšší výnosy zaznamenaly i telekomunikační a IT firmy, kterým zase napomohl přesun zaměstnanců na home-office, školáků a studentů k distanční výuce a firmám zase k rychlému hledání „nových“ cest fungování v době korony.

Sdílet článek

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Mohlo by Vás zajímat