Produkce aut v srpnu vzrostla, i když evropská poptávka stagnuje

car-1149997_640

Čeští výrobci automobilů (jak jsme zmínili včera) zaznamenali silný srpen. Po konci červencové celopodnikové dovolené významně zrychlila výroba zejména ve Škodě Auto a současně zůstává silná v Toyotě. Celkově je tak srpnová výroba automobilů o 22 % vyšší než v roce 2023 a od ledna do srpna o necelých 6 % vyšší. Po slabém přelomu jara a léta (květen-červenec) tak opět výroba nabírá na síle a při pohledu do “střev” se zdá, že to je i díky elektromobilům.

Jedna věc je však produkce finálních automobilů a druhá výkon celého segmentu automotive včetně českých subdodavatelů orientovaných na výrobu v zahraničí. I když máme zatím pouze čísla za červenec, produkce celého segmentu automotive byla letos viditelně horší než “produkce aut na území ČR”.

Je to primárně důsledek slabé poptávky po automobilech v Evropě – registrace nových automobilů jsou v posledních měsících slabé a celkově od začátku roku stagnují. Zdá se tak, že i letos roste tržní podíl v Česku vyráběných automobilů na celkovém “koláči” – evropské poptávce.

To je však chabou útěchou pro subdodavatele, které spíše zajímá, zda se zvětšuje “celý koláč” a zda na něm neztrácí evropští hráči na úkor čínské a americké konkurence. Děje se pravděpodobně obojí. I proto je nehledě na růst výroby automobilů v Česku celková produkce segmentu automotive letos slabší. Na začátku léta byla oproti průměru roku 2023 zhruba o osm procent nižší a při pohledu na mizerné podnikatelské nálady v Německu a ve Francii těžko čekat, že se situace pro subdodavatele v automotivu bude rychle vylepšovat…


Autorem analýzy je Jan Bureš, hlavní ekonom Patria Finance

Sdílet článek

Mohlo by Vás zajímat